Dagens M&U 25 oktober 2024

Regeringen presenterar direktiven för styrmedelsutredningen

I dag klockan 14:00 håller klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) tillsammans med EU-minister Jessica Rosencrantz (M), SD:s klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen och KD:s Camilla Brodin en presskonferens för att presentera direktiven för den försenade styrmedelsutredningen. Denna utredning anses avgörande för regeringens klimathandlingsplan, särskilt gällande Sveriges mål inom EU:s nya utsläppshandelssystem ETS2 som ska omfatta skogs- och jordbrukssektorn från 2027.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Socialdemokraterna har tidigare ifrågasatt varför utredningen ännu inte tillsatts, då förseningarna skapar osäkerhet för de berörda sektorerna och försvårar deras investeringsplaner. Martin Kinnunen har dock tonat ner betydelsen av dröjsmålet och förklarat att utredningen påverkats av budgetförhandlingarna. En del frågor kring styrmedel har enligt honom hanterats inom budgeten, vilket har lett till att utredningens omfattning minskat. Regeringen planerar att utredningen kommer igång i höst, vilket också bekräftats tidigare av Romina Pourmokhtari i riksdagen.

Trafikverket inför nytt verktyg för realtidsspårning av miljödata

Trafikverket lanserar ett digitalt verktyg för att spåra miljödata i realtid, ett steg mot målet om en klimatneutral infrastruktur till 2040. Tidigare har Trafikverket samlat in miljödata via excelfiler från leverantörer efter projektens avslut, vilket gjort det svårt att få en samlad bild av utsläppen. Med det nya verktyget, BEAst Supply 4.0, utvecklat tillsammans med Hogia och NCC, kommer miljödata nu att levereras löpande under projektens gång.

Ulf Jonson, miljöspecialist på Trafikverket, berättar för Dagens M&U att det nya systemet innebär att data som drivmedelsförbrukning och masshantering rapporteras digitalt i realtid via digitala följesedlar, vilket ökar datakvaliteten och effektiviserar uppföljningen. Det första projektet som använder verktyget är en gång- och cykelväg utanför Umeå där maskinförare rapporterar sin data direkt via en app.

Trafikverket planerar att först införa systemet i projekt med stora miljöpåverkande aktiviteter och därefter bredda användningen successivt, med målet att applicera realtidsmodellen på alla infrastrukturprojekt framöver.

Läs ”Trafikverket börjar spåra miljödata i realtid”

FN: Det krävs för att nå 1,5-gradersmålet

För att nå Parisavtalets 1,5-gradersmål krävs en minskning av utsläppen med 42 procent till 2030 och 57 procent till 2035, jämfört med 2019 års nivåer. Det visar den senaste Emission Gap Report 2024 från FN:s miljöprogram UNEP. Utan skärpta nationella bidrag, så kallade NDC:er, kan den globala uppvärmningen enligt rapporten nå mellan 2,6 grader och 3,1 grader vid seklets slut.

Trots tekniska framsteg inom förnybar energi, såsom sol och vind, krävs enligt rapporten en sexfaldig ökning av investeringar i utsläppsminskning och ett omfattande samarbete, särskilt från G20-länderna som står för 77 procent av de globala utsläppen. UNEP anser att G20-länderna, som är de största utsläpparna, behöver agera snabbare än genomsnittet för att balansera både rättvisa och kostnadseffektiva åtgärder.

Rapporten lyfter fram det är tekniskt möjligt att nå 1,5-gradersmålet med rätt åtgärder och investeringar.

Läs Emission Gap Report 2024

EU godkänner återinförd skattebefrielse för biogas i Sverige

Efter en utdragen granskning har EU-kommissionen nu godkänt att Sverige återinför skattebefrielse för biogas och biogasol, ett besked som energibranschen länge väntat på.

Beslutet om skattebefrielse för biogas godkändes först av EU 2020 men överklagades senare, vilket ledde till att kommissionen tvingades göra en fördjupad granskning av statstödet. Nu har kommissionen fastslagit att beslutet överensstämmer med EU:s regler för statsstöd, vilket skapar förutsättningar för både retroaktiv och framtida skattebefrielse för svenska företag. Erik Thornström från Energiföretagen välkomnar beskedet, då den tidigare osäkerheten bromsat användningen av biogas inom transport och uppvärmning.

Erik Thornström, ansvarig för styrmedel på Energiföretagen, välkomnar beskedet.

– Osäkerheten kring ökade skatter har gjort naturgas billigare än förnybart, vilket är motsatsen till vad som borde ske, säger han till M&U.

Skatteverket och regeringen planerar nu att informera företag om detaljerna kring kompensation och återinförd skattebefrielse.

Roswall vill förbjuda PFAS – vissa användningsområden undantas

Jessika Roswall (M), tillträdande EU-kommissionär för miljö och cirkulär ekonomi, föreslår att PFAS förbjuds i vissa konsumentprodukter som matförpackningar, kosmetika och utomhuskläder. Hennes plan framgår av ett svar till EU-parlamentets miljöutskott Envi.

För att begränsa påverkan från PFAS inom industrin planerar Roswall att införa strikta regler för utsläpp och avfallshantering, samtidigt som incitament ges för att skapa och använda mer hållbara ersättningar.

Roswall understryker att PFAS spelar en viktig roll för industrin, särskilt inom den gröna omställningen. Därför föreslår hon att PFAS får fortsätta användas i kritiska industriella tillämpningar där inga hållbara ersättare finns.

Läs Jessika Roswall vill förbjuda PFAS

Postnord sänker hastigheten på elfordon för att nå klimatmål

Postnord Sverige har infört hastighetsbegränsningar på sina nya eldrivna skåpbilar och utdelningsfordon som en del av sitt mål att bli fossilfria till år 2030. Begränsningen innebär att skåpbilar och brevskåpbilar får en maxhastighet på 80 kilometer i timmen, medan utdelningsbilarna begränsas till 90 kilometer i timmen. Totalt omfattar förändringen 800 fordon av Postnords 5000 skåp- och utdelningsbilar.

Enligt Postnord kommer lägre hastigheter att öka räckvidden och minska energiförbrukningen, vilket är uppges avgörande för företagets hållbarhetsarbete. Dessutom påpekas att trafiksäkerheten ökar och arbetsmiljön förbättras då chaufförerna inte längre behöver känna press att köra i högre hastigheter. Den något längre körtiden ska kompenseras genom justeringar i ruttplaneringen.

Senaste nytt

Biologisk mångfald

Klimat

Krönika

Karriär

Hämtar fler dagens
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.