De rekommenderar bland annat företag att först skapa en djup förståelse för sin värdekedja och därefter utvecklar framtidsscenarier baserade på vetenskap, till exempel scenarier från FN:s klimatpanel (IPCC).
Läs ”Experterna: Så gör du en klimatrelaterad scenarioanalys enligt CSRD”
Minskad skogstillväxt hotar Sveriges klimatmål
Sveriges klimatpolitik hotas av att skogarnas kolinlagring minskar. Det rapporterar Dagens Nyheter i en ny kartläggning. Enligt Dagens Nyheter har skogstillväxten avtagit sedan 2014, och det har resulterat i att träden tar upp mindre koldioxid. Flera faktorer tros ligga bakom den minskade skogstillväxten, bland annat torka, vattenbrist och skador orsakade av granbarkborren, som fick fäste efter den varma sommaren 2018.
Den minskade kolinlagringen skapar också problem för Sveriges förpliktelser inom EU:s klimatregler, där skog och mark måste bidra med ett stort upptag av koldioxid för att nå de uppsatta målen till 2030. Om skogen inte kan uppfylla dessa krav, måste utsläppsminskningar i andra sektorer, som transport, intensifieras. Detta kan i sin tur leda till kraftiga höjningar av bränslepriserna, då bensin- och dieselanvändningen kan behöva beskattas hårdare.
Ekonomiprofessor John Hassler varnar i Dagens Nyheter för att tiden håller på att rinna ut, och om inga åtgärder vidtas kan regeringen tvingas införa brådskande och kostsamma lösningar som påverkar svenska konsumenter.
Läs DN-artikeln ”Här avgörs Sveriges klimatpolitik – och framtida bränslepriser”
Gemensamt luftrum ska minska EU:s flygutsläpp
Under tisdagen gav EU-parlamentet grönt ljus till direktivet om ett Gemensamt europeiskt luftrum, SES, som ska sammanfoga de olika ländernas luftrum i större utsträckning. Tanken är att en gemensam administration över luftrummen kommer att effektivisera flygandet och som en konsekvens av detta minska dess miljöpåverkan. EU beräknar till exempel att flygrutterna i dagens system är 42 kilometer längre än nödvändigt på grund av ineffektiv administration. Med det nya systemet är förhoppningen att distansen ska kunna minka och spara fem miljoner ton koldioxid per år och på sikt leda till en tioprocentig minskning av utsläppen från flygtrafiken.
Vidare ska SES ge upphov till nya miljöincitament. Till exempel ska flygbolag genom avgifter uppmuntras att använda mer bränsleeffektiva rutter och renare framdrivningstekniker.
Radikala klimatprotester ökade stödet för konventionella miljöorganisationer
En ny studie visar att störande klimatprotester, som exempelvis motorvägsblockader, kan öka stödet för mer konventionella miljögrupper. Studien, som publicerades i ”Nature Sustainability”, undersökte allmänhetens reaktioner på en fyra dagar lång blockad av Storbritanniens mest trafikerade motorväg, M25, arrangerad av aktivistgruppen Just Stop Oil. Efter blockaden ökade stödet för den mer konventionella miljögruppen Friends of the Earth med 3,3 procent bland de tillfrågade.
Studien är den första som i realtid testar den så kallade ”radical flank”-effekten, som föreslår att radikala aktivister kan göra att moderata grupper framstår som mer rimliga. Tidigare har forskare endast undersökt detta med hjälp av scenarier eller historiska exempel.
Trots en ökning i stödet för Friends of the Earth påverkades dock inte stödet för klimatvänliga politiska förslag, såsom att stoppa utvinning av nya fossila bränslen, på ett statistiskt signifikant sätt.
Läs ” Radical climate protests linked to increases in public support for moderate organizations”
Minskad tilltro till företags hållbarhetskommunikationen
Intresset för företags hållbarhetsarbete har ökat markant bland svenskarna. Sex av tio har blivit mer intresserade av hur företag kommunicerar kring miljö och hållbarhet under de senaste fem åren. Samtidigt har förtroendet för denna kommunikation minskat – fyra av tio uppger att de litar mindre på företagens påståenden än tidigare. Det visar en ny rapport från Stena Recycling, som ställt frågor till 1000 svenska konsumetner enligt Ipsos.
Nästan 60 procent av de tillfrågade tror att nya EU-regler som till exempel Green Claims Directive kommer att öka deras förtroende för företags gröna budskap.
Läs ”Circular Voice – Tider av förändring”
Få konkreta åtgärder inför CSDDD
EU:s Corporate Sustainability Due Diligence Directive, CSDDD, kräver att företag identifierar, förebygger och mildrar sina sociala och miljömässiga effekter, inklusive leverantörernas påverkan. En ny studie från Inverto, en del av Boston Consulting Group, visar dock att endast 20 procent av världens detaljhandels- och konsumentvaruföretag vidtagit konkreta åtgärder för att följa direktivet. Detta trots att stora företag måste implementera reglerna senast 2027.
Studien visar att många företag har svårt att få full insyn i sina leveranskedjor, särskilt de med leverantörer i tillväxtmarknader. Över en tredjedel av de tillfrågade företagen rapporterar svårigheter med transparens. 30 procent upplever också att reglerna är svåra att förstå.