CDP inför plastredovisning: ”Krisen är ingen hemlighet”

För att bemöta den ökande efterfrågan från finanssektorn, uppmanar redovisningsinitiativet CDP nu nästan 7000 företag att för första gången rapportera om sin produktion och användning av plast.

CDP inför plastredovisning: ”Krisen är ingen hemlighet”

CDP har nyligen lanserat en ny funktion i deras globala redovisningssystem som gör det möjligt att rapportera plastproduktion och användning. Redovisningsinitiativet konstaterar att de flesta företag inte fullständigt mäter och rapporterar om sin plastproduktion, men att de utsätts för ökad press från både kunder och investerare att börja göra det.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Trots att funktionen är tillgänglig för alla av deras 18 000 anslutna företag, uppmanar CDP specifikt de mest betydande industrisektorerna inom plastens värdekedja – inklusive förpackning, kemikalier, mode, detaljhandel och livsmedel – att gå i täten. Sektorn för fossila bränslen inkluderas också eftersom upp till 4 procent av all olja och gas som utvinns använd fler att producera plastprodukter och förpackningar. Över dessa sektorer återfinns närmare 7000 företag.

Den nya funktionen kommer att vara valfri att använda och kräver att användare delar upp sin plastproduktion i kategorier som förpackningar, polymerer och hållbara plaster, i stället för att bara ge en övergripande rubrik.

– Omfattningen av plastföroreningskrisen är ingen hemlighet, så det är inte tillräckligt bra att många företag, investerare och beslutsfattare fortfarande saknar den robusta data som behövs för att driva den snabba omvandlingen vi desperat behöver, säger Cate Lamb, CDP:s globala direktör för vattensäkerhet, i en kommentar.

Vidare säger hon att företag måste utveckla en robust förståelse för hur de bidrar till plastföroreningskrisen för att kunna agera effektivt. Cate Lamb säger också att investerare och beslutsfattare i sin tur behöver tillgång till relevant, heltäckande och jämförbar data över hela den globala ekonomin för att kunna fatta bättre beslut.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.