– Stödet till biogasmackar har fungerat bra och det förlängs också nu. Men samarbeten är också viktigt för att biogasen ska utvecklas, säger Claes Västerteg, riksdagsledamot i Centerpartiet och vice ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet.
Frederick Scholander, marknadschef för Taxi 020 anser att priset för biogas är bra men menar att det krävs incitament för att biogas ska slå igenom stort. En problem han ser är att det inte finns någon biogasmack i centrala Stockholm och att bussar och sopbilar som drivs på biogas tömmer mackarna för taxibilarna.
På det svarar Michelle Ekman, ansvarig för fordonsgas på Svenska gasföreningen, att branschen arbetar för att få bort problemet.
– För stunden byggs en biogasmack i Högdalen i Stockholm, där sopbilar ska tanka. Det pågår ständigt diskussioner om hur förutsättningarna kan förbättras.
Höjd skatt på naturgas kan slå hårt
Men det finns ett stort problem med biogasens överlevnad. I regeringens förslag till energiskatteförändringar föreslås naturgasen få de kraftigaste höjningarna av fossila bränslen Problemet är bara att fordonsgas idag består av en del naturgas och största del biogas.
– Biogas är beroende av naturgas, det är bland annat en backup när det är produktionsstopp av biogas. Idag består fordonsgas av 65 procent biogas, vilket är en bra höjning, men högre skatt på naturgas kan slå hårt på utvecklingen av biogas, säger Michelle Ekman, ansvarig för fordonsgas på Svenska gasföreningen.
Hon anser att det krävs fler program och stöd till biogasen och att regeringens uppdrag till Energimyndigheten att utveckla en strategi för biogasen är ett bra initiativ, men att underlaget måste få bli klart innan man kan titta på styrmedel. Uppdraget ska dock inte redovisas förrän den 12 maj 2010.
Även el som bränsle är på tapeten men tillgänglighet och fordon ligger fortfarande en bit bort i tiden.
– El kommer att bli ett bättre bränsle framöver i och med utvecklingen av infrastruktur och bilmodeller. Jag tror inte att utvecklingen stannar för att man fokuserar på biogas idag, tvärtom anser jag att det blir en morot för andra bränsletillverkare att arbeta hårdare, konstaterar Cecilia Carlqvist.
publicerad 21 augusti 2009