Batterier av salt: ”Billigare och mer hållbart”

ENERGI Natriumjonbatterier innehåller varken kobolt, litium, grafit eller nickel. I stället kan råmaterialet utvinnas från havsvatten och svensk skog.
Nu visar forskare att tekniken har likvärdig klimatpåverkan som litiumjonbatterier – utan risken att råvarorna tar slut.

Batterier av salt: ”Billigare och mer hållbart”
Natriumjonbatterier innehåller natrium – ett mycket vanligt ämne som finns i koksalt – i stället för litium. Foto: Chalmers

Forskning och utveckling kring batteriteknik går snabbt framåt. Ett syfte är att ersätta de dyra och även omstridda metallerna som dagens batterier ofta innehåller.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Natriumjonbatterier har blivit ett populärt alternativ och påstås vara både säkrare och billigare än litiumjonbatterier. De har även förmågan att ladda snabbt och leverera bättre prestanda även under extremt väder.

Nu har forskare jämfört batteritypernas totala miljöpåverkan och materialåtgång – från råvaruutvinning till tillverkning.

– Vi fann att natriumjonbatterier är betydligt bättre än litiumjonbatterier när det gäller påverkan på mineralresurser, och likvärdiga när det gäller klimatpåverkan. Det är helt klart en lovande teknik, säger Rickard Arvidsson, docent i miljösystemanalys vid Chalmers, till Miljö & Utveckling.

Rickard Arvidsson påpekar att övergången till ett fosillfritt samhälle leder till ett ökat behov av batterier. Samtidigt varnar han för att ökningen kommer innebära en brist på kritiska råvaror.

– Litiumjonbatterier är på väg att bli en dominerande teknik i världen och den är bättre för klimatet än fossilbaserad teknik, i synnerhet när det gäller transporter. Men litium innebär en flaskhals. Man kan inte producera litiumbaserade batterier i samma takt som man önskar producera elbilar, och fyndigheterna riskerar att bli utarmade på lång sikt, säger han.

Den största fördelen med natrium är att det är vanligt förekommande och finns över hela världen, både på land och i haven.

– Litium är inte lika vanligt, vilket gör det svårt att snabbt tillverka litiumbatterier. Dessutom kommer andra viktiga material för batterier, som kobolt, mest från ett fåtal platser i världen, vilket skapar risker för tillgången på dessa material, avslutar Rickard Arvidsson.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste