Återvinning krav från kunder

Insamling och återvinning av förpackningar kan sätta käppar i hjulen när ett litet företag ska exportera produkter till länder inom EU.
Kundkrav gjorde att Niltec Trade AB sökte konsulthjälp för att lösa problemen med förpackningarna.

Det lilla enmansföretaget Niltec Trade AB i Hestra säljer trähyllor till ett flertal länder runt om i Europa, däribland Tyskland och Österrike. Totalt går ungefär 80 procent av försäljningen på export.

– Vi blev tvungna att ta hjälp utifrån för att lösa problemet med förpackningsinsamlingen när vi fick en ny kund på den tyska marknaden, berättar Sören Nilsson, som äger och driver företaget.

Sören Nilsson menar att det skulle vara en omöjlighet att för honom själv att kontrollera att företaget följer förpackningsdirektivet. Det kan i vissa fall handla om ett flertal kontakter i varje land.

– Jag upplever det som att det är avtal med många juridiska termer, så för min del passar det jättebra att kunna köpa de här tjänsterna, säger Sören Nilsson.

Kundkrav och kontroll

Om man missköter sitt förpackningsansvar är risken att bli upptäckt väldigt liten för ett litet företag. Däremot ökar ständigt kraven från kunderna, framförallt i Tyskland och Österrike där också kontrollen att tillverkarna följer förpackningsdirektivet är förhållandevis hård.

Niltec Trade AB har i sitt avtal med Tysk-Svenska Handelskammaren en lösning som bygger på att Handelskammaren sluter avtalen med insamlings- och återvinningsorganisationerna. Niltec ger en prognos för hur mycket förpackningar man tror sig exportera. Den följs årligen upp med en avstämning mot den faktiska volymen förpackningar som exporterats.

– Det skulle ta mycket längre tid om jag skulle sköta allt själv och det skulle säkert innebära en större kostnad också, säger Sören Nilsson.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter