Analys: Allt fler flygbolag fälls för greenwash

Hållbarhetskommunikation Den senaste tiden har flera flygbolag fällts i olika instanser för missledande marknadsföring och överdrivna miljöpåståenden. Flygbolagen har bland annat utlovat ”koldioxidneutrala” flygningar och hävdat att flygbolaget "skyddar" världens framtid genom klimatmedvetna aktiviteter.

Analys: Allt fler flygbolag fälls för greenwash
Etihad Airlines hävdade klimatsmarta resor sedan man minskat plastanvändningen ombord. Foto: Adobe Stock

Allt fler flygbolag anklagas och fälls nu för greenwash i olika instanser. Det handlar om missledande marknadsföring och falska eller överdrivna miljöpåståenden som uppdagats runt om i världen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

En myndighet som står bakom flera av fällningarna är Storbritanniens marknadsdomstol, Advertising Standards Authority, ASA. Det senaste fallet var när ASA nyligen beordrade Förenade Arabemiratens nationella flygbolag, Etihad Airlines, att ta bort två annonser på Facebook som enligt myndigheten överdrev de miljömässiga fördelarna med bolagets flygningar.

Minskad plastanvändning som argument

Annonserna från Etihad Airlines, som funnits på Facebook sedan förra året, hävdar bland annat att bolagets flygningar hade en lägre klimatpåverkan för att bolaget minskat användningen av engångsplast ombord på planen. Enligt annonserna tog också flybolaget ”djärva steg för att skapa hållbara flygningar” och antydde att dess resenärer gjorde ”ett medvetet val för planeten”.

I sin kritik konstaterade ASA att minskning av engångsplast ombord på flygplanen inte utgör tillräckliga åtgärder för att man ska kunna anse att flygverksamhet är hållbar.

Också Lufthansa, Europas näst största flygbolag, har fått en reklamkampanj borttagen av Storbritanniens Advertising Standards Authority. Här handlade det om en vilseledande slogan som påstod att organisationen ”skyddar” världens framtid genom klimatmedvetna aktiviteter.

Lufthansa ”skyddar framtiden”

Lufthansas slogan visades tillsammans med en bild av ett flygplan och jorden, och löd: ”Förbinder världen. Skyddar dess framtid”.

ASA ansåg att reklamen vilseledde konsumenterna om de åtgärder som ett flygbolag kan vidta för att minska sin klimatpåverkan. Enligt myndigheten finns det nämligen inte ”några miljöinitiativ eller kommersiellt gångbara teknologier inom flygbranschen som skulle kunna styrka ett sådant hållbarhetspåstående.”

Också den Österrikes marknadsdomstol, AAC, har agerat mot flygbolags klimatpåståenden. Förra året fällde myndigheten en av Austrian Airlines reklamkampanjer där resenärerna erbjöds ”koldioxidneutrala” flygresor som flögs på ”100 procent hållbart flygbränsle”.

Lovar ”100 procent förnybart”

De ”hållbara flygbränslen som användes vid Austrian Airlilnes flygningar var så kallat, Sustainable Aviation Fuel, eller SAF, som är flygbränslen som består av förnybara eller avfallsbaserade produkter. Internationella regler begränsar dock användningen av SAF till högst 50 procent för kommersiella flygningar. De flesta flygbolag använder dock betydligt lägre andelar än så.

Vid sitt försvar hävdade Austrian Airlines att deras erbjudande handlade om att kunderna bidrog till företagets investeringar i att skala upp SAF-sektorn, och att kunderna på så sätt kompenserade sin flygning så att den motsvarade 100 procent förnybart flygbränsle.

Detta argument accepterades dock inte av AAC som slog fast att annonserna vilseledde kunderna. AAC skrev bland annat i sitt beslut att det ”i tider där befolkningen är särskilt uppmärksammade på hållbarhetsfrågor är särskilt viktigt att kommunikationen är transaprent och tydlig”.

Bli en klimathjälte med KLM

Också det holländska flygbolaget KLM har kritiserats av myndigheter för sina klimatbudskap i marknadsföringen. Här konstaterade den Nederländska motsvarigheten till marknadsdomstolen att delar av KLM:s kampanj ”Flyg ansvarsfullt” bröt mot landets marknadsföringskod. Myndigheten var särskilt kritisk mot de delar som hänvisade till ”klimatneutralitet” eller ”CO2ZERO”. Här hade KLM bland annat använd slogans som ”Var en hjälte, flyg CO2ZERO” och ”CO2-neutral: KLM kompenserar för CO2-utsläppen från din KLM Holidays-flygning”.

Efter beskedet från den nederländska myndigheten har KLM stämts miljöorganisationen Climate Earth i en distriktsdomstol i Amsterdam.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.