9 av 10 investerare: Hållbarhetsrapporter stämmer inte alltid med verkligheten

Hållbarhetsredovisning En global undersökning visar att 9 av 10 investerare anser att hållbarhetsrapporteringen inte alltid stämmer överens med verkligheten. Samtidigt ställer investerare allt högre krav på företagens hållbarhetsinsatser. Här är råd till företag som vill möta kraven.

9 av 10 investerare: Hållbarhetsrapporter stämmer inte alltid med verkligheten
Enligt en ny undersökning anser 9 av 10 investerare att företagen misslyckas med att hålla sig till sanningen i sina hållbarhetsrapporter. Foto: Adobe Stock.

Det är revisionsjätten PwC som står bakom den globala undersökningen, Global Investor Survey 2023, där 354 investerare och analytiker från 30 länder har medverkat.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Resultatet visar att det finns en tydlig förbättringspotential när det gäller innehållet i företagens hållbarhetsrapporter. Samtidigt som tre av fyra investerare tycker att hållbarhet är viktigt för deras investeringsbeslut, anser 9 av 10 att hållbarhetsrapporteringen innehåller delar som inte överensstämmer med verkligheten. Det är en ökning med 7 procentenheter sedan förra årets undersökning.

EU-krav kan hjälpa till på vägen

Men undersökningen visar också att flera investerare sätter hopp till de nya regler inom hållbarhetsrapportering som kommer från EU. 57 procent uppger att deras behov av information kommer att tillgodoses om företag lever upp till de kommande kraven.

– Vi ser en utveckling där det ställs allt högre krav på hållbarhetsinsatser. Med nya regelverk, som till exempel CSRD, kommer företag att få helt andra möjligheter att möta de förväntningar som finns från bland annat investerare, berättar David Ringmar som är ansvarig för hållbarhetsrådgivning inom PwC Sverige i en kommentar.

Så kan företag leva upp till förväntningarna

Vidare lyfter undersökningen tre områden där företag bör agera för att ta itu med frågor som är viktigast för investerare.

Det första är att övertyga investerare om att de hänger med i takten med att accelerera tekniken. Det andra är att hitta sätt att bevisa för investerare att de kan fortsätta att skapa värde och uppfylla sina hållbarhetsåtaganden. Slutligen, för att möta investerarnas krav på bättre information, ges företag rådet att bygga upp förtroende för det som är viktigt.

Idag har investerare allt större kunskaper och vill ha tydliga svar

David Ringmar

Underökningen visar också att intresset för kostnader kopplat till hållbarhet ökar. Tre av fyra investerare anser att det är viktigt att få en överblick över utgifter för hållbarhetsaktiviteter.

– Lika stor andel svarar att företag bör vara transparenta med kostnaden för verksamhetens miljö- och samhällspåverkan, säger David Ringmar i en kommentar.

Undersökningen visar också att klimatrisker och social ojämlikhet seglar upp på listan över vad investerare är mest oroliga över.

– Det räcker inte längre att lyfta vikten av klimatarbete och nya tekniklösningar. Idag har investerare allt större kunskaper och vill ha tydliga svar på hur de här frågorna finns med i strategier, och hur möjligheter och risker bedöms. Som en konsekvens måste företagsrapporteringen fortsätta att utvecklas, så att den ger relevant och förtroendeskapande information till investerare och andra intressenter, avslutar David Ringmar.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.