5 hållbarhetsnyheter på veckans EU-agenda

EU Veckans viktigaste nyheter inom miljö – och klimatområdet på EU-nivå.
✔ Von der Leyen i Stockholm för skogssamtal
✔ Klartecken åt nya lagar om klimatgaser
✔ Uppgörelse om minskade utsläpp från tunga fordon
✔ EU ska granska Stockholms miljözon
✔ Parlamentet: Ja till lag om greenwashing

5 hållbarhetsnyheter på veckans EU-agenda
EU-kommissionsnes ordförande Ursula von der Leyen besöker på fredagen Stockholm. Foto: Europaparlamentet.

EU-toppen i Stockholm för skogssamtal  

Idag, fredag, är EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen på besök i Sverige för att diskutera skogsrelaterade frågor med stadsminister Ulf Kristersson (M) och Finlands stadsminister Petteri Orpo.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Inbjudan till dagens möte kom i form av ett brev från de två stadsministrarna. I brevet skriver de att skogsbruket i Sverige och Finland är under hård press från EU:s lagstiftning inom klimat och miljö, och att skogarna måste fortsätta brukas för klimatets skull.

Till mötet är även representanter från skogsindustrin inbjudna och under dagen ska EU-ordföranden besöka Stora Ensos innovationscenter för biomaterial.

Miljöorganisationer är däremot inte inbjudna till mötet, vilket har fått Greenpeace att ryta ifrån. Organisationen har stiftat ihop ett eget brev till Ursula von der Leyen där de ber om att också få träffa henne och framföra sina åsikter om skogsbruket.

– När EU:s tyngsta namn kommer på besök i Sverige för att prata om skog är det viktigt att hon inte enbart nås av skogsindustrins och regeringens perspektiv. Därför gör vi allt vi kan för att komma i kontakt med von der Leyen för att förmedla sanningen om Sveriges och Finlands ohållbara skogsbruk. Vi kommer att göra oss tillgängliga närsomhelst under hennes besök för ett samtal, säger Erika Bjureby, Sverigechef Greenpeace i en kommentar.

Klartecken åt nya lagar om klimatgaser

På tisdagen gav EU-parlamentet klartecken åt två nya lagar om att minska utsläppen från ämnen som bryter ner ozonskiktet samt fluorerande växthusgaser, även kallat F-gaser. Omröstningen var om den överenskommelse som parlamentet tidigare nått med EU:s medlemsstater i ministerrådet. Enligt överenskommelsen ska F-gaser helt ska ha fasats ut till 2050. Fram till dess ska F-gaskvoten sjunka kraftigt. Från 2030 till 2032 ska endast 20 procent av F-gaserna tillåtas på EU-marknaden.

Överenskommelsen om ozonnedbrytande ämnen innehåller bland annat förslag på åtgärder för återvinning och återanvändning av ämnena, som bland annat finns i byggnadsmaterial.

– Att förebygga utsläpp av ozonnedbrytande ämnen är avgörande för att förhindra negativa hälso- och miljöeffekter till följd av ett skadat ozonskikt och bidrar till växthusgasbesparingar i linje med EU:s klimatmål, sade EU-parlamentariker Jessica Polfjärd (M) som varit huvudförhandlare för en av lagarna i parlamentet till Europaportalen.

Nu måste EU:s ministerråd slutgiltigt godkänna lagen innan den kan klubbas.

Uppgörelse om utsläppsminskning från tunga fordon

I veckan nådde EU-parlamentet och ministerrådet en preliminär överenskommelse om minskade koldioxidutsläpp från tunga fordon. Enligt uppgörelsen måste koldioxidutsläppen från nya lastbilar som säljs inom EU med att minska med 45 procent till 2030, 70 procent till 2035 och 90 procent år 2040. Nuvarande lagstiftning kräver en utsläppsminskning på 30 procent till 2030. Koldioxidutsläppen från stadsbussar ska enligt uppgörelsen minska med 90 procent till 2030 och ligga på noll år 3035.

Enligt Miljöpartiets parlamentariker Jakop Dalunde är uppgörelsen ett steg i rätt riktning, men han hade önskat att det gick längre.

En ny lastbil rullar i snitt 18 år på vägarna, därför måste ett fullständigt säljstopp för fossildrivna lastbilar sättas så snart som möjligt, i kombination med tuffa delmål. Tyvärr håller konservativa krafter emot och vill fortsätta gå fossilindustrins ärenden, säger Jakop Dalunde i en kommentar och tillägger:  

– Samtidigt är det bra att den här lagstiftningen nu kommer på plats och att konservativa försök att lobba för svagare mål och flera kryphål stoppas av en mer progressiv majoritet.

Parlamentet: Ja till lag om greenwashing

Att ogrundat beskriva en produkt eller tjänst som ”miljövänlig”, ”naturlig” eller ”hållbar” kan snart vara historia. I veckan gav nämligen EU-parlamentet grönt ljus åt en ny lag för att stoppa greenwashing i företags marknadsföring. Det innebär att allmänna miljöpåståenden och annan vilseledande produktinformation förbjuds, samt att reglerna för miljömärkningar skärps.

Den nya lagen är tänkt att fungera tillsammans med ett annat EU-direktiv, Green Claims Directive, för att komma till rätta med greenwashing. Miljö & Utveckling har pratat med kommunikationsexperten Jonas Bane, som reder ut vad som gäller. Läs hela intervjun här.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.