nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Zara gav med sig – nu är det Levi’s tur

Efter påtryckningar från Greenpeace gick modeföretaget Zara med på att ta ansvar för sin klädproduktion. Nu siktar Greenpeace på att få jeansjätten Levi's att miljöavgifta sin produktion.

  • Annons 1

En rapport från Greenpeace visar hur kläder från 20 internationella märken, bland annat Levi’s, innehåller giftiga och hormonstörande kemikalier. Provtagningar från några av Mexikos största textilfabriker som levererar kläder till Levi’s visar att industrislam som innehåller giftiga och hormonstörande kemikalier dumpas utan kontroll i floder och vattendrag. Vissa av kemikalierna är långlivade och sprids över världen.

Rapporten ”Toxic threads: Under wraps” konstaterar att de mexikanska företagen Kaltex och Lavamex anläggningar bedriver sin verksamhet helt utan transparens och insyn. En tandlös lagstiftning gör det möjligt för företagen att undanhålla allmänheten insikt i tillverkningsprocessen.

– Vad vi ser i Mexiko är ett klassiskt exempel på hur storbolag kan gömma fullständigt vidriga utsläpp bakom vek lagstiftning. Det mexikanska folket har rätt att veta vad som släpps ut i deras floder och klädköpare jorden runt har rätt att veta hur kläderna har tillverkats, säger Annika Jacobson, chef för Greenpeace i Sverige i ett pressmeddelande.

Levi’s är inte det enda modemärket som kopplas till den smutsiga verksamheten. Andra är Calvin Klein, LVMH, Guess, Gap och Walmart.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.