nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Vinnova
Darja Isaksson, ny generaldirektör för Vinnova.

Vinnova får ny generaldirektör

Regeringen har beslutat att utse Darja Isaksson till generaldirektör för Vinnova Hon kommer närmast från rollen som konsult och digital strateg.

  • Annons 1

Darja Isaksson har lång chefserfarenhet från den privata sektorn. På det statliga området sitter hon bland annat som ledamot för nationella innovationsrådet, nationella samverkansprogrammet Life Science och med engagemang i RISE. Hon har såväl svensk som global förankring.

– Rekordmånga har sökt jobbet och många var också kvalificerade. Det gjorde urvalsprocessen tuff men nu är jag glad att kunna presentera Darja Isaksson som ny generaldirektör. Med sitt entreprenörsfokus och visionära ledarskap är hon rätt person att leda Vinnova, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Darja Isakssons förordnande gäller under sex år och hon tillträder sin befattning den 20 augusti 2018.

Läs mer: Lidl Sverige rekryterar från Hallvarsson & Halvarsson

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.