nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Vinnare i Green mentorship award utsedd

I maj utannonserades tävlingen Green mentorship award, där vinnaren får Skypegrundaren Niklas Zennström som mentor i ett år. Nu har en vinnare utsetts.

  • Annons 1

Bakom tävlingen, som riktar sig mot svenska bolag med fokus på grön teknik och som är i ett tidigt startskede, står Skypegrundarens organisation Zennström philanthropies, som arbetar med just miljöproblem.

– Vi lanserar Green mentorship award för att sätta ljus på det fundamentalt viktiga arbete som görs av gröna entreprenörer, sade Niklas Zennström i maj.

Nu har företaget Rehact utsetts till vinnare i tävlingen.

– Jag hoppas att det här kan innebära en dörröppnare för oss så att vi kan komma in på nya marknader och skapa oss värdefulla kontakter, säger Svante Bengtsson, vd på Rehact.

Företaget jobbar med att minska energiförbrukningen i fastigheter. Den potentiella miljöpåverkan är anledningen till att Rehact vann tävlingen och att Svante Bengtsson får Niklas Zennström som mentor i ett år.

– Anledningen till att vi valde Rehact är att potentialen för deras teknologi är enorm. Uppvärmning och nedkylning av byggnader står för 25 procent av all energikonsumtion i Europa och USA och är en av vår tids stora energislukare. Kan man använda energin mer effektiv får det långtgående effekter, inte minst i tillväxtländer, säger Niklas Zennström.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.