nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Vill öka utbudet av ekokyckling

Idag står utbudet av ekologisk kyckling för ett par promille av försäljningen. Det vill Sebastian Holm ändra på med nystartade varumärket Reko.

  • Annons 1

— Vi såg en enorm brist på ekologiska alternativ på marknaden och beslutade oss för att starta ett eget fristående varumärke som jobbar nära små enskilda gårdar, säger Sebastian Holm, till branschnätverket Food Supply.

Rekos kycklingar kommer att finnas i butik från september, från början i stora livsmedelsbutiker som Ica och Coop och i specialbutiker.

Försäljningen av ekologisk mat har medvind. Både Ica och Coops försäljning av ekovaror slog rekord under 2014. Coops försäljning ökade med 40 procent och Icas med 55 procent.

Ekologiska storsäljare på Ica är banan, mellanmjölk, naturell yoghurt och filmjölk, ägg och bryggkaffe. Försäljningen av nötkött, sallad, mango, bönor och äpplen kommer också starkt.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.