nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Vill öka utbudet av ekokyckling

Idag står utbudet av ekologisk kyckling för ett par promille av försäljningen. Det vill Sebastian Holm ändra på med nystartade varumärket Reko.

  • Annons 1

— Vi såg en enorm brist på ekologiska alternativ på marknaden och beslutade oss för att starta ett eget fristående varumärke som jobbar nära små enskilda gårdar, säger Sebastian Holm, till branschnätverket Food Supply.

Rekos kycklingar kommer att finnas i butik från september, från början i stora livsmedelsbutiker som Ica och Coop och i specialbutiker.

Försäljningen av ekologisk mat har medvind. Både Ica och Coops försäljning av ekovaror slog rekord under 2014. Coops försäljning ökade med 40 procent och Icas med 55 procent.

Ekologiska storsäljare på Ica är banan, mellanmjölk, naturell yoghurt och filmjölk, ägg och bryggkaffe. Försäljningen av nötkött, sallad, mango, bönor och äpplen kommer också starkt.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt webbverktyg ska öka jämställdheten på arbetsplatsen

Ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet har utvecklat ett nytt webbverktyg, ”Förändringsrutan” ska hjälpa organisationer att få jämställdhetsarbetet att bli en del av den ordinarie verksamheten och det dagliga arbetet.