nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Vill öka utbudet av ekokyckling

Idag står utbudet av ekologisk kyckling för ett par promille av försäljningen. Det vill Sebastian Holm ändra på med nystartade varumärket Reko.

  • Annons 1

— Vi såg en enorm brist på ekologiska alternativ på marknaden och beslutade oss för att starta ett eget fristående varumärke som jobbar nära små enskilda gårdar, säger Sebastian Holm, till branschnätverket Food Supply.

Rekos kycklingar kommer att finnas i butik från september, från början i stora livsmedelsbutiker som Ica och Coop och i specialbutiker.

Försäljningen av ekologisk mat har medvind. Både Ica och Coops försäljning av ekovaror slog rekord under 2014. Coops försäljning ökade med 40 procent och Icas med 55 procent.

Ekologiska storsäljare på Ica är banan, mellanmjölk, naturell yoghurt och filmjölk, ägg och bryggkaffe. Försäljningen av nötkött, sallad, mango, bönor och äpplen kommer också starkt.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.

Fiskguiden 2019: Här är fiskarna du ska låta simma vidare

WWF:s konsumentguide för fisk och skaldjur är släppt. Den vittnar bland annat om att bestånden hos 4 av 10 av våra vanligaste matfiskar inte mår bra. Miljö & Utveckling listar vilka fiskar du ska undvika i disken.