nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Vill få ungdomar att panta mer

Projektet Hållbarhetsturnén ska under våren utbilda 5 000 ungdomar om hållbar utveckling. Att få fler att panta burkar är ett viktigt mål.

  • Annons 1

Sajten Ungdomar.se, Coca-Cola, IKEA, Pantamera en rad andra aktörer ska under våren tillsammans ge sig ut på en turné till nio svenska städer för att skapa debatt kring miljöfrågan. Fokus ligger på företagens sociala ansvar, innovation och hur varje individ kan ta sitt ansvar och bidra till en mer hållbar utveckling. 5 000 gymnasieungdomar ska få lära sig mer om vilka utmaningar företagen står inför och tänka mer på vad de själva kan göra för en bättre miljö.

– Syftet är att inspirera ungdomarna, att utbilda och framför allt att öka medvetenheten om hållbar utveckling, och det blir en unik mötesplats för ungdomar, näringsliv och ideella organisationer, säger Hannah Andersson, projektledare.

Enligt Ungdomar.se är svenska ungdomar den grupp i samhället som bland annat är sämst på att panta burkar, något sajten vill ändra på genom att skapa debatt.

– Vi vet att det finns ett stort behov bland Sveriges ungdomar och nu vill vi skapa ambassadörer som kan driva på förändringar! Säger Hannah Andersson.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4