nr-logo

Tidningen för miljöproffs

”Vi måste alla bli naturkapitalister”

Att sätta ett ekonomiskt värde på ekosystemtjänster är ett viktigt verktyg för att komma till rätta med miljöproblemen, enligt Jonathan Shopley från brittiska The Carbon Neutral Company.
Att sätta ett ekonomiskt värde på ekosystemtjänster är ett viktigt verktyg för att komma till rätta med miljöproblemen, enligt Jonathan Shopley från brittiska The Carbon Neutral Company. FOTO: Catrin Offerman

Att prissätta ekosystemtjänster är nödvändigt för att företag ska bli hållbara på riktigt.
– Använd på rätt sätt är marknadsekonomin lösningen på många miljöproblem, säger Jonathan Shopley, vd för brittiska The Carbon Neutral Company.

  • Annons 1

Marknadsekonomin kan hjälpa oss att lösa miljöproblemen, men en förutsättning är att vi sätter ett verkligt pris på våra ekosystemtjänster och naturkapital. Det kanske största dilemmat när det gäller att stoppa klimatförändringarna är att vi inte har värderat dem korrekt ur ett ekonomiskt perspektiv, menar Jonathan Shopley som driver brittiska The Carbon Neutral Company som hjälper företag världen över med klimatkompensation.

Under 1900-talet har det varit billigt med råvara och dyrt med arbetskraft. Miljöproblemen är effekten av att priset för råvaror inte legat rätt till mot den faktiska kostnaden, miljöskulder inräknade.

– Vi vet inte riktigt vad det rätta priset är på naturresurser. Idag är prissättning mer en konst än en vetenskap, men det är nödvändigt att göra detta för att företag ska kunna bli hållbara på riktigt och kunna optimera sina aktiviteter på miljöområdet, säger Jonathan Shopley.

Många experimenterar

Redan idag finns det många företag som experimenterar med prissättning på naturresurser och ekosystemtjänster i väntan på riktlinjer från politikerna. Ett av dem är Microsoft som via ett internt avgiftssystem på koldioxid ser till att få in pengar till bland annat effektiviseringar, investeringar i förnybar energi och klimatkompensation. Andra är Exxon Mobil och Disney.

– Jag upplever att det är företag snarare än politiker och lagstiftare som driver utvecklingen just nu, konstaterar Jonathan Shopley.

 

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet!

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sex klimatinnovationer som stoppar uppvärmningen

En bilförsäkring som baseras på bilförarens körmönster i realtid, en tvättmaskin som gör tvättmedel och varmvatten överflödigt och alger som ger mer effektiv solenergi. Det är några av de klimatinnovationer som får WWFs utmärkelse Climate Solver 2017.

Filippa K mest hållbara butikskedja

Filippa K är årets mest hållbara butikskedja enligt Retail Awards 2017.
Sedan en ny hållbarhetsstrategi sjösattes 2012 har Filippa K drivit ett medvetet och engagerat hållbarhetsarbete med kvalitetssäkring i alla led, skriver juryn i sin motivering.

Så kan hållbarhetsarbetet förenklas för mindre företag

Att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor blir allt viktigare. Men hur ska man hinna med som litet företag?
Hanna Cederqvist, ansvarig för företagarorganisationen Företagarnas hållbarhetsprojekt har tipsen som hjälper småföretagen på traven.