nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Vatgastaxi

Vätgastaxi i täten på Midnattsloppet

I helgen är det dags för Midnattsloppet i Stockholm, ett evenemang där drygt 37 000 personer väntas delta. En vätgastaxi kommer att ta täten för att visa löparna rätt väg.

  • Annons 1

Taxi 020 sponsrar loppet och har valt att visa upp sin första vätgasdrivna taxibil, en Hyundai ix35 Fuel Cell. Bilen släpper inte ut någon koldioxid, utan det enda som kommer från avgasröret är vattenånga. I dag finns det fyra stycken ix35 Fuel Cell på den svenska vägarna . 2015 beräknar man sälja mellan 10-15 bilar. I dagsläget finns en certifierad bränslecellsverkstad i Malmö och under 2015 kommer minst två stationer till att sättas i drift, en i Göteborg och en i Stockholm, enligt Taxi 020.

– Vätgasbilar är ett mycket bra alternativ, men i dagsläget finns det inte tillräckligt många vätgasstationer. Vi följer dock utvecklingen på marknaden. Vi planerar att erbjuda våra kunder möjlighet till vätgastaxi så snart infrastrukturen är på plats, säger Frederick Scholander, marknadschef och informationsansvarig på Taxi 020.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.