nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Laddstolpe Vasakronan

Vasakronan bygger 66 nya laddplatser

Vasakronan ska utveckla en av Sveriges största laddplatser för elbilar. Totalt rör det sig om 66 nya laddstolpar.

  • Annons 1

För att fler ska våga köpa elbil måste det finnas en infrastruktur som garanterar laddningsmöjligheter. Det är bakgrunden till Vasakronans satsning på laddparker, där företaget vill inspirera hyresgäster, leverantörer och även andra att gå över till förnyelsebara energislag för sina transporter.

Laddparkerna finns än så länge på fyra platser, i Kista Entré, Rosenborg i Frösunda, Garnisonen på Östermalm i Stockholm och galleria Svava i Uppsala. Nu berättar Vasakronan i ett pressmeddelande att de ska bygga ytterligare 66 nya laddplatser. Det rör sig om två typer av stolpar, en vanlig laddstolpe som ger en effekt på 7,4 kW och som laddar en genomsnittlig elbil full på tre timmar samt en snabbladdare med effekt upp till 50 kW som laddar fullt på 10–30 minuter.

Anna Denell, Hållbarhetschef på Vasakronan

Anna Denell, Hållbarhetschef på Vasakronan

– Målbilden är att det alltid ska finnas plats att ladda hos oss. Därför har vi överdimensionerat antalet laddstolpar. Vi ser fram emot den dag då vi behöver utöka vår kapacitet, säger Anna Denell, hållbarhetschef på Vasakronan.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.