nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Upcycling kan bli nya flugan

Nu uppmanas svenska konsumenter att skicka skräp som inte går att återvinna till producenten. Bärkassar, blomkrukor och väskor kommer ut på andra sidan. Återvinningsfenomenet som ger högre kvalitet än innan kallas för upcycling.

  • Annons 1

Genom ett samarbete med matjätten Kraft Foods vill återvinningsföretaget Terracycle ta flugan upcycling till Sverige. I dagsläget går inte varmdryckskapslarna som bland annat ger kaffe och folieförpackningarna av märket Tassimo att återvinna. Nu uppmanar företagen konsumenter att skicka in sina tomma förpackningar med vanlig post. Företagen står för frankering och 10 öre går till organisationen Rainforest Alliance.

Att återvinna skräp och göra det till produkter av ännu högre värde än innan har fått ett namn – upcycling. Till skillnad från downcycling när återvinningen leder till att produkterna blir sämre och sämre i varje återvinningssteg.

Men att skicka in små kapslar för att producera nytt av dem, är det verkligen en nettovinst för miljön? Jakob Rindegren på Terracycle hänvisar till livscykelanalyser av några produkter tillverkade från kaffekapslar och ger ett jakande svar.

Han berättar att de har börjat få in kapslar och folieförpackningar från konsumenter, men att de ännu inte börjat tillverka något av dem. Det blir nästa steg, att bestämma vilka produkter de ska satsa på.

Förhoppningen är att fler företag ska ansluta sig till programmet. Rindegren drar paralleller till Cradle to Cradle-filosofin, det handlar om drömmen om att utrota allt skräp. Terracycle är ett amerikanskt företag som startades av en universitetsstudent.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4