nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Unilever når tufft avfallsmål

Livsmedelsjätten Unilever har lyckats med målet att inte skicka något avfall till deponi från sina 240 fabriker i 67 länder.

  • Annons 1

Det meddelar Unilever på sin hemsida. Enligt företaget har det lett till en besparing på 200 miljoner euro och skapat hundratals jobb.

Målet om nollavfall till deponi är en del av Unilevers ”Sustainable Living Plan” och har uppnåtts bland annat genom minskat spillavfall och ökad materialåtervinning. Unilever har ett flertal olika projekt igång för att utnyttja rester i produktionen som en resurs istället för avfall. Till exempel har material som tidigare betraktades som avfall istället använts som billigt byggmaterial i Elfenbenskusten och i Indien har biologiskt nedbrytbart avfall komposterats och kommit lokalbefolkningens odlingar till del. Pier Luigi Sigismondi som är chief supply chain officer på Unilever kommenterar framsteget på företagets hemsida.

– Vårt fokus nu är att bli ett bolag utan något avfall alls i värdekedjan genom att uppmuntra våra leverantörer och kunder att ansluta sig till vår mission. Vi vill också utveckla en öppen attityd och dela med oss av vårt ”zero waste framework” och våra erfarenheter till andra organisationer.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4