nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Unga arbetssökande tror på CSR

Företag som inte satsar på CSR, eller åtminstone framhäver sitt samhällsansvar i den externa kommunikationen, riskerar att gå miste om viktiga talanger, enligt en undersökning som jobbsajten Stepstone genomfört bland arbetssökande.

  • Annons 1

Drygt 1 500 arbetssökande personer svarade på undersökningen. Den visar att 71 procent tycker att det är viktigt att företaget de söker jobb hos tar ett aktivt samhällsansvar. Bara 5,7 procent fäster ingen vikt vid hur företagen agerar.

– Jag tror att många företag resonerar att CSR som lockfaktor är ”yesterdays news” och något man inte nödvändigtvis behöver trycka på i sin employer branding. Men där tar man fel, säger Charlotte Ulvros, marknadschef på Stepsone i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar också att ju yngre du är desto mer engagerad är du troligtvis i företagens samhällsansvar. 75,8 procent av dem födda på 90-talet tycker att det är viktigt, vilket kan jämföras med 67,8 procent bland dem födda på 70-talet.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.