nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Tunga transporter riskerar EUs klimatmål

När andra samhällssektorer minskar utsläppen av växthusgaser går det åt andra hållet inom transportsektorn i Europa. Utsläppen har ökat med 32 procent sedan 1990 och ökningen fortsätter trots att varje fordon släpper ut mindre, enligt en ny rapport om transport och miljö från EUs miljöbyrå i Köpenhamn. Det uppger Dagens eko.

  • Annons 1

Fordonen har blivit energisnålare, men teknikutvecklingen håller inte jämna steg med den ökade trafikvolymen. Genomsnittsbilen i Europa drar dessutom dubbelt så mycket bensin som de energisnålaste bilarna. Det är godstransporterna på vägarna som ökar allra mest, 43 procent sedan början av 90-talet.

Andelen gods på landsväg växer hela tiden på järnvägens bekostnad.

– Man kör med olika spårvidd, spänningen i ledningarna är olika, de elektroniska säkerhetssystemen varierar i olika länder. Om järnvägsgodset ska ha en framtid måste järnvägsbolagen börja samarbeta, säger projektledare Peder Jensen till Dagens Eko.

– Med dagens transportutveckling blir det omöjligt att klara EUs klimatmål att minska utsläppen med 20 procent till 2020 och 60 procent till 2050, avslutar han.

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny global rapport: 33 lösningar för att halvera klimatutsläppen

Världen kan halvera utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser före 2030 med lösningar och teknik som finns i dag. Det är budskapet i en ny rapport av bland annat Future Earth, Johan Rockström, Stockholm Resilience Center, WWF och Ericsson som presenteras vid Global Climate Action Summit i Kalifornien.