nr-logo

Tidningen för miljöproffs

elbil
FOTO: Flickr

Kluven elbilsmarknad

Försäljningen av elbilar i Sverige kallas ett fiasko medan försäljningen är på uppgång i Europa i stort.

  • Annons 1

Sverige står på randen till ett elbilsfiasko. Det hävdar Svenska Dagbladets reporter Jonas Fröberg, och stödjer sig på de senaste siffrorna över nyregistrerade bilar. Antalet elbilar och laddhybrider som såldes i juli månad jämfört med för ett år sedan faller från en redan låg nivå. Till exempel registrerades endast 27 stycken av Volvos laddhybrid V60 jämfört med 51 förra året. Av Toyota Prius plug-in såldes 8 bilar, jämfört med 18 i juli 2013.

Vem vågar egentligen köpa en elbil idag, när dessutom den ”supermiljöpremie” som regeringen utlyst är på väg att ta slut, undrar Fröberg. Det är oklart hur många fler som kan få ut sin premie på 40 000 kronor eftersom pengarna är på upphällningen, meddelade Transportstyrelsen i veckan.

Motsatt trend i Norge

Samtidigt ser utvecklingen mer positiv ut i andra europeiska länder. Försäljningen av elfordon i Europa dubblades 2013 – för fjärde året i rad. Det skriver nyhetssajten Euractiv. Tillväxten är störst i Nederländerna och Norge, där var tjugonde såld bil är en elbil.

Europa har blivit en viktig marknad för elbilstillverkarna, bara USA och Japan ligger före enligt Euractiv.

Kommentarer

1 reaktion till “Kluven elbilsmarknad”

  1. Rafael Ospino skriver:

    ELBILAR HAR INGA AVGASRÖR MEN SKITEN HAMNAR I KINA!
    Mycket av den teknik som elbilar är beroende av tillverkas dessvärre med skitig kolkraft i Kina. Det innebär att elbilar ofta har ett mycket stort klimatavtryck redan från början.

    Tyvärr verkar media fått elbilar på hjärnan. De hänvisar som regel till elmotorns förträffliga verkningsgrad. Men sett i ett systemperspektiv var nog T-forden mer miljövänlig…

    Många har ifrågasatt det kloka i att el- och hybridfordon flyttar runt en massa dödvikt. Men få verkar fundera på hur effektiv eldriften är ur ett systemperspektiv.

    Man stirrar sig blind på hur hög verkningsgrad elmotorn har jämfört med förbränningsmotorn.

    Problemet är bara det att om man ser till hur den energi som laddar batterierna genereras och överförs, så görs det med en förfärande låg effektivitet.

    70 % av effekten går bort i produktions- och transmissionsförluster!
    http://www.processnet.se/alla/70-procent-slosas-bort/#sthash.EUcF7NOT.dpuf

    Så länge en stor del av elen kommer från kol, vilket den faktiskt gör även i ”Miljöhuvudstaden” Stockholm, kan rimligen inte eldrift ur ett systemperspektiv betraktas som fossilfri. Stadens kommunpolitiker hänför visserligen Värtaverkets koldioxiutsläpp till kategorin industri, och lyckas med medias benägna bistånd få allmänheten att tro att det är privatbilismen som är det största klimathotet…
    Även i detta fall måste vi naturligtvis göra korrekta livscykelanalyser.

    http://warlenius.files.wordpress.com/2011/02/vc3a4rtarapport.pdf

    http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/reflektionen/bjoka?l=sv

    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3622072.ece

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Klimatsmart energi sparar miljoner

Det toppmoderna energisystemet vid Norrlands universitetssjukhus, Nus, i Umeå består bland annat av en av världens största geoenergianläggningar. På mindre än ett år har det minskat landstingets energikostnader med över två miljoner kronor.