nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Tre frågor till…

Johan Lindström, vd på Sveriges åkeriföretag, som sedan i våras har samlat namnunderskrifter för att få en transportminister i Sverige. Senast under pågående mässan Lastbil 2010.

  • Annons 1

Hur går namninsamlingen?

– Det går bra. Vi har fått 2 500 underskrifter hittills och då är det alltså 2 500 åkeriföretag vi pratar om så det är ganska mycket. Vi har inte satt något mål. Totalt har vi cirka 8 500 medlemsföretag.

Varför en transportminister?

– Vi menar att transportbranschen är så pass stor, hela fyra procent av BNP. Vi har cirka 100 000 anställda i branschen och omsätter kring 100 miljarder kronor. Samtidigt står vi för ungefär tio procent av svenska utsläppen. Vi är så pass viktiga och måste ha full fokus från de styrande. I de flesta länder i Europa har man en transportminister som tar frågorna på stort allvar och driver dem. I Sverige har vi haft en kommunikationsminister och nu infrastrukturminister och det blir mycket prat om post- och bredbandsfrågor.

Vad skulle en transportminister innebära för en miljöanpassad transportsektor?

– Satsningar. Branschen har inga stora marginaler att driva utvecklingen för klimatet och miljön. Man måste ha dedikerade satsningar från stat och samhälle och utveckla ny teknik, ny infrastruktur och bygga bort flaskhalsar. Vi tycker också att många blommor ska få blomma när det gäller drivmedel. Vi bryr oss inte om om vi går på järnväg eller väg. Järnvägskapaciteten finns inte idag, men vi är 100 procent för att flytta över kapacitet från väg till järnväg. Det är både billigt och miljövänligt. Dessutom är det viktigt att få en rättvis konkurrens i branschen gentemot andra länder. Sverige är missgynnat på många sätt. I resten av Europa finns europadieseln men vi har vår egen diesel. Vi vill att man jämställer bränslena ur styrmedelshänsyn, särskilt sedan Europadieseln blev svavelfri.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt webbverktyg ska öka jämställdheten på arbetsplatsen

Ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet har utvecklat ett nytt webbverktyg, ”Förändringsrutan” ska hjälpa organisationer att få jämställdhetsarbetet att bli en del av den ordinarie verksamheten och det dagliga arbetet.

Chalmers vässar forskningsmiljö för solenergi

Chalmers vässar sin forskningsmiljö när det gäller fastighetsnära energiproduktion av solenergi. Målet är att skapa en forskningsmiljö som är unik i Europa.