nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Jönköpings kommun uppmuntrar sina invånare att cykla, bland annat genom att erbjuda den egna personalen tjänstecyklar och dela ut cykelkartor.
Jönköpings kommun uppmuntrar sina invånare att cykla, bland annat genom att erbjuda den egna personalen tjänstecyklar och dela ut cykelkartor. FOTO: Jönköpings kommun

Tjänstecykeln har slagit igenom

Allt fler vill ha tjänstecykel. Det är en av de tre stora trender som presenteras i branschorganisationen Svensk Cyklings trendrapport för 2016. En modell på frammarsch är lastcykeln.

  • Annons 1

Elcykeln boomar i Sverige, enligt trendrapporten, som redovisar försäljningssiffror som rakar i höjden. I år väntas försäljningen öka till cirka 45 000 sålda elcyklar, vilket kan jämföras med förra året då cirka 30 000 såldes.

I flera europeiska länder står elcykeln för en marknadsandel på 15–20 procent. I Sverige är andelen idag cirka sju procent. Över en tredjedel av svenskarna kan dock tänka sig att köpa en elcykel, enligt en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Svensk Cykling i år.

– Elcykeln är het nu, och vi tror att det främst handlar om att tveksamma bilister nu börjar välja cykeln som transportmedel, säger Klas Elm, vd på Svensk Cykling.

Tjänstecyklar

Många företag och inte minst offentlig sektor har börjat erbjuda tjänstecyklar till personalen. Ett exempel är Jönköping som nu har nära 2000 förmånscyklar rullande i kommunen. Drygt hälften av dem är elcyklar. I flera andra svenska kommuner är liknande projekt på gång.

Vi har också börjat använda cykeln som ett träningsredskap utomhus. Enligt Sifo-undersökningen är det nästan varannan svensk som brukar cykla för att få motion varje vecka. Det har bidragit till att mountainbike, MTB, ökat försäljningen med 22 procent det senaste året.

Lastcyklar

För varutransporter i städerna har elassisterade lastcyklar blivit allt vanligare, och en allt viktigare lösning på städernas trängselproblem. Lastcykeln blir också vanligare bland privatpersoner och barnfamiljer.

Cykeltrendrapporten bygger på statistik från, och enkäter gjorda med de viktigaste aktörerna i intresseorganisationen Cykelbranschen.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4