nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Textilbranschen kavlar upp ärmarna

Tidigare i veckan träffades textilindustrin på konferensen The Design of Prosperity i Borås. Temat hållbar utveckling engagerade många och nu finns planer på en gemensam plattform.

  • Annons 1

En av huvudtalarna på konferensen var Yvon Chouinard som med sitt Patagonia går i bräschen för miljötänk inom textilindustrin.

– Det är besvärligt att föregå med gott exempel i affärer, men varje gång Patagonia tar ett beslut som är bra för planeten så tjänar vi mer pengar, säger han och påpekar att det är företagen som måste driva på utvecklingen.

Patagonia redovisar också sina produkters miljöpåverkan på en speciell webbsida och använder sig av verktyget Bluesign för att granska plaggets livscykelpåverkan.

– Det blir mindre konfrontation och mer diskussion med våra kunder nu när vi öppet redovisar de dåliga sakerna med våra produkter. Men det var jobbigt och skrämmande i början att vara så öppna med det som var dåligt. Vi frågade oss ofta om vi verkligen kan skriva så?, berättar Jill Dumain som arbetar med miljöfrågor på Patagonia.

Vaggan till vaggan

Även Simonetta Carbonaro, professor i Design mangagement vid Textilhögskolan i Borås, talade på konferensen. Själv är hon inget fan av uttrycket hållbar utveckling eftersom hon menar att det inte finns någon hållbar affärsverksamhet utan alltid skadar miljön på något sätt. Istället pratar hon om att ta ansvar för sina varor från vaggan till vaggan och inte enbart vaggan till graven.

– Företag måste ta ansvar för gamla produkter och återanvända råvarorna i dem för att skapa nya produkter. Allt måste återanvändas, säger Simonetta Carbonaro.

Hon har nu som mål att skapa ett tvärvetenskapligt centrum tillsammans med andra svenska och internationella universitet. Fokus ska vara etik, estetik, ekologi, ekonomi och sociala utmaningar.

– Vi vill skapa en plattform, en tankesmedja, där viktiga aktörer möts för att åstadkomma en förändring. Beslutsfattare får möta forskare, kulturpersonligheter och andra utmanare. Vår ambition är att skapa ett kunskapskapital som kan återföras till samhället. Affärsfolk behöver utmanas för att genomföra förändringar, avslutar Simonetta Carbonaro.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4