nr-logo

Hållbarhet i praktiken

hållbar utveckling
Tess Waltenburg arbetar för att uppmärksamma en hållbar livsstil i sociala medier. FOTO: Mathilda Ahlberg

Tess Waltenburg: Sociala medier viktigt för en hållbar utveckling

Bakom lucka 15 finns grundaren av nätverket Sustainable Influencers, Tess Waltenburg, som berättar om vilken roll sociala medier har för en hållbar utveckling.

  • Annons 1

Vilka är 2018 års viktigaste hållbarhetshändelser inom ditt område?

– Jag tycker att det är fantastiskt roligt att se hur hållbarhet får ta upp mer och mer plats på sociala medier, vilket vi arbetar aktivt för. De flesta spenderar otroligt mycket tid online och då är det av stor vikt att det vi ser där kan ge oss tankeställare och idéer som är positiva för en hållbar utveckling på olika sätt, säger Tess Waltenburg.

Vilka hållbarhetstrender ser du inför 2019 inom ditt område?

– Jag tror att det jag nämner ovan kommer fortsätta under 2019: Att fler och fler använder sociala medier för att göra skillnad och för att dela med sig av tips till varandra. Jag tror även att fler och fler konton som inte fokuserar på hållbarhet i nuläget, kommer börja tänka om i och med att de här frågorna lyfts mer och mer. 

Vad hoppas du ska hända under 2019?

– Sociala medier är ett fantastiskt verktyg för att göra skillnad i och med att det ger oss möjlighet att snabbt och enkelt dela information med varandra, och jag tror och hoppas att fler börjar använda sina plattformar, stora som små, för att göra skillnad. Vi behövs alla för att skapa en positiv utveckling och om vi alla tänker på vilka konton vi följer och vilka vi inspireras av, så tror jag att vi kan skapa en positiv utveckling. 

Miljö & Utvecklings julkalender: 

Lucka 1: ”Det går inte att blunda för kemikalieproblemen”

Lucka 2: Klimatkämpe berättar om trenderna 2019

Lucka 3: Valet till EU-parlamentet viktigast 2019

Lucka 4: Fysikprofessorn hoppas på billigare förnybar el 2019

Lucka 5: ”2018 blev växtbaserade livsmedel plötsligt mainstream”

Lucka 6: Mattias Goldmann: 2019 blir delningsekonomis år

Lucka 7: Naturskyddsföreningen: ”Biologisk mångfald får utrymme i samhällsdebatten”

Lucka 8: Akea: ”Lagkravet på hållbarhetsrapportering har gjort sitt”

Lucka 9: Svante Axelsson: Större fokus på CCS-teknik väntar

Lucka 10: Nudie Jeans: ”Vi ser ett fortsatt fokus på det återvunna plagget”

Lucka 11: Esam: 2018 visade mycket drivkraft kring klimatfrågor

Lucka 12: Nordea: Bankerna behöver erbjuda lösningar inom hållbara finanser

Lucka 13: Per Bolund: 2019 ökar trenden med grönt sparande

Lucka 14: Nyamko Sabuni: Stadsomvandling är en nyckel till hållbar framtid

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.