I många fall är kunskapen om hållbarhet och underleverantörernas ansvarsarbete låg eller obefintlig bland chefer på Sveriges största bolag.
Allra minst vet cheferna om sina leverantörers arbete med socialt ansvar, exempelvis goda arbetsvillkor, motverkande av korruption och jämställdhet.
– Överlag pratar vi i samhället mycket om hållbar utveckling. Trots detta verkar det som att personerna med störst möjlighet att påverka positivt inte alls hänger med. Det är beklagligt, säger Erik Elvingsson Hedén som är grundare av Sustainable Brand Index i ett pressmeddelande.
Hållbarhetschefer får för mycket ansvar
Förklaringen är enligt Erik Elvingsson Hedén att för mycket ansvar läggs på företagens hållbarhetschefer. Inte bara på köparsidan utan också från leverantörernas sida.
– Leverantörerna kommunicerar primärt med hållbarhetschefen snarare än de som är direkt ansvariga för inköpen. Exempelvis läggs mycket krut på hållbarhetredovisningen. Något som är ineffektivt då det visar sig att endast 3 procent av beslutsfattarna uppger det som en relevant källa i sina inköpsbeslut, berättar Erik Elvingsson Hedén.
Telecom sämst koll
Inom branscherna telecom, fastigheter, pension och försäkring är kunskapen som lägst bland cheferna.
Läs hela studien här.