nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Försäljningen av Fairtrade-märkta bananer ökade med 18 procent under förra året. FOTO: Flickr/Dave Crosby

Sverige toppar Fairtrade-försäljning

Sverige är ett av de länder som har den starkast växande försäljningen av Fairtrade-märkta produkter i världen. Det visar Fairtrade Internationals årsrapport.

  • Annons 1

I Sverige har försäljningen av Fairtrade-märkta produkter ökat med hela 37 procent under 2014, jämfört med året före. Därmed hamnar Sverige på tre i topp i världen tillsammans med Kanada och Hong Kong, som hade en försäljningsökning på 40 respektive 42 procent.

Sveriges försäljning 2014 uppgick till sammanlagt drygt 300 miljoner euro vilket gör Sverige till världens femte största marknad.

Av Fairtrades största produktgrupper växte försäljningen av kaffe med 12 procent, kakao med 24 procent, bananer med 18 procent och blommor med 8 procent.

Fairtrade-märkta produkter säljs idag i 125 länder och den globala försäljningen ökade under 2014 med 10 procent.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.