nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Tanken är att de båda länderna, genom att arbeta tillsammans, ska kunna hitta nya innovativa samhällslösningar och samtidigt stärka konkurrenskraften. FOTO: Siemens

Sverige och Tyskland i satsning på elvägar

Tyskland och Sverige har inlett ett nytt innovationspartnerskap. Mobilitet och elektrifiering av vägtransporter är ett av av de områden där länderna nu krokar arm.

  • Annons 1

Innovationspartnerskapet gäller ”Innovation och samarbete för en hållbar framtid”. Tanken är att de båda länderna, genom att arbeta tillsammans ska kunna hitta nya innovativa samhällslösningar och samtidigt stärka konkurrenskraften.

Ett fokusområde för samarbetet kommer att vara utvecklingen av elektrifierade vägtransporter. Bland annat ska länderna genomföra en gemensam studie kring elektrifiering av vägar. I studien ingår att undersöka finansiering, affärsmodeller och drift av elvägar. Samarbetet kommer att ledas av Trafikverket tillsammans med Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, Bau und Reaktorsicherheit. 

Bland annat diskuteras en elvägskorridor mellan Sverige och Tyskland, skriver skriver Svd. 

I Sverige är utbyggnaden av en infrastruktur för elvägar redan i full gång. I juni förra året invigdes världens första elväg för tunga transporter på allmän väg på E16 utanför Sandviken. Den två kilometer långa elvägen drivs av Region Gävleborg och ska testas och utvärderas under två år. Elvägen är resultat av partnerskap mellan ett flertal aktörer, bland annat Scania och Siemens.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.