nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Svenskarna har utsett grönaste varumärket

När Sveriges grönaste varumärke skulle utses vann Änglamark i den öppna kategorin och SJ på den slutna listan med 79 kända varumärken. Men konsumenterna tycker det är svårt att göra gröna val.

  • Annons 1

Det är varumärkesbyrån Differ som tillsammans med undersökningsföretaget Yougov genomfört undersökningen bland 1027 respondenter i åldern 15 till 74 år.

Förutom att utse de grönaste varumärkena fick svenskarna också redogöra för sin syn på miljö- och hållbarhetsarbete i åtta olika branscher vilket visar att intresset för gröna varumärken ökat lite jämfört med 2010. Respondenterna tycker att det är viktigt att göra gröna val i bilbranschen, elbranschen och i dagligvaruhandeln. Däremot är intresset lågt vad gäller snabbmat, resor och heminredning. Svenskarna är heller inte beredda att betala extra för att välja grönt. Fler än hälften upplever dessutom att det är svårt att göra gröna val.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.