nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Svenskar beredda att betala för miljöprodukter

  • Annons 1

Åtta av tio svenskar kan ”absolut” eller ”troligen” tänka sig att betala fem procent mer för varor och tjänster från företag som de vet arbetar för att begränsa växthuseffekten. Det framgår av en ny attitydundersökning från Naturvårdsverket.

– Svenskarna är bredda att stödja de företag som tar täten i klimatarbetet, men anser att företagen är dåliga på att marknadsföra sitt klimatarbete och de efterfrågar en märkning av klimatvänliga produkter och tjänster, säger Jessica Cederberg Wodmar, projektledare för klimatkommunikation på Naturvårdsverket.

Enligt ytterligare en undersökning från Naturvårdsverket har andelen svenskar som är beredda att minska sina egna utsläpp av växthusgaser ökat under 2006. 73 procent tror att de själva kan göra något för att bromsa växthuseffekten. Det är en ökning från 68 procent år 2002.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Vegetariskt valgodis från Alliansen

Alliansens förslag till klimat- och miljöpolitik domineras av morötter, alltså stöd av olika slag, som bonus för miljöbilar. Därmed har Moderaternas politik fått stort genomslag. Med ett grönt spår för företagande, får även Centerpartiets politik genomslag, medan några av Liberalernas och Kristdemokraternas hjärtefrågor fått stryka på foten.