nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Svenskar beredda att betala för klimatbegränsning

  • Annons 1

Åtta av tio svenska konsumenter är villiga att betala mer för varor och tjänster från företag som arbetar för att begränsa klimatförändringen. Det framgår av en nu undersökning från Naturvårdsverket.

Sju av tio anser att företagen är dåliga på berätta vad de gör för att begränsa utsläppen i sin marknadsföring. Dessutom anser nio av tio att att det vore bra om det fanns en miljömärkning så att man kan se vilka varor och tjänster som är producerade med låga utsläpp av växthusgaser.

Undersökningen omfattade 1 000 telefonintervjuer och genomfördes av ARS Research i september.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Nobelpristagare anser att klimatmötet ska avbrytas

Båda Nobelpristagarna i ekonomi anser att det viktigaste för klimatet är att sätta igång med åtgärder som leder framåt. Nu. Handlingsförlamningen är det största problemet. Paul Romer anser att en bra start är att något större land fattar beslut om koldioxidskatt. William Nordhaus rekommenderar att klimatmötet i Katowice ajourneras och att en mindre grupp diskuterar sig fram till vilka mekanismer som kan ge resultat.

  • Annonskod Huvudspalten 4