nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Svenska företag dåliga på klimatåtgärder

  • Annons 1

Svenska företag vill mycket och de allra flesta har strategier för att hantera klimatförändringarna. Men det är ett gap när det gäller att omsätta strategierna till mål och konkreta handlingar. Det framgår av en undersökning som Carbon Disclosure Project, CDP, genomfört bland Sveriges största börsnoterade företag. Företagen är också dåliga på politiskt engagemang, att kommunicera med aktieägare och andra aktörer och att publicera information om vad de gör för att minska sin klimatpåverkan.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Sverige kan bli det klimatmässiga föredöme som omvärlden behöver”

Mattias Goldmann om 73-punktsöverenskommelsen:

Förutsättningarna för att nå klimatmålen till år 2030 förbättras kraftigt med 73-punktsöverenskommelsen mellan socialdemokraterna, centerpartiet, liberalerna och miljöpartiet. Men de viktigaste punkterna behöver konkretiseras och utformas så att de ger maximal klimatnytta, skriver Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet, i en debattartikel för Miljö & Utveckling.