nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Svanen klimatkampanjar om byggmaterial

  • Annons 1

Svanens största marknadsföringskampanj för i år startade tidigare i juni med tårtutdelning. Kampanjen, som ska pågå i nästan ett år, syftar till att hela byggbranschen ska miljöanpassas. 393 prinsesstårtor gjordes om till Svanentårtor, tårtkartongerna innehöll Svanens vision om nyttan med ett mer miljömedvetet byggande för ett hållbart samhälle. I kampanjens första skede ingår också en broschyr med information om hur både professionella och hobbyrenoverare kan bygga mer miljöanpassat.

Totalt bjöds cirka 4500 personer på tårta, bland dem fanns ministrar, byggföretag, byggkonsulter, förvaltare, byggvaruhus, arkitekter, branschorganisationer och medier med inriktning på byggindustrin och bostäder.

I dag finns miljömärkta varor inom nästan alla områden när det gäller byggmaterial, uppger Svanen. Svanens krav på byggmaterial gäller generellt:

» Låg energiförbrukning vid tillverkningen

» Hårda krav på hälso- och miljöskadliga kemikalier

» Virket som används kommer inte från skövlade skogar

» Hårda kvalitetskrav där produkterna ofta måste testas för bra slitstyrka och hållbarhet

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Nytt webbverktyg ska öka jämställdheten på arbetsplatsen

Ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet har utvecklat ett nytt webbverktyg, ”Förändringsrutan” ska hjälpa organisationer att få jämställdhetsarbetet att bli en del av den ordinarie verksamheten och det dagliga arbetet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Chalmers vässar forskningsmiljö för solenergi

Chalmers vässar sin forskningsmiljö när det gäller fastighetsnära energiproduktion av solenergi. Målet är att skapa en forskningsmiljö som är unik i Europa.