nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Stort behov av produktutveckling i finanssektorn

En ny rapport från Svenska Naturskyddsföreningen, SNF, samlar exempel på gröna finansprodukter från hela världen. Något som är tydligt är att efterfrågan från marknaden är stor, men att utbudet lämnar övrigt att önska.

  • Annons 1

Under ett års tid har Naturskyddsföreningen i samarbete med KPMG, konsultbyrån 2050 och franska tankesmedjan 2 Investing initiative, scannat den globala marknaden efter gröna finansiella produkter. I rapporten Världens grönaste sparprodukter ger de en nulägesanalys och sina rekommendationer kring vad som krävs för att utbudet ska öka.

– Genom rapporten vill vi inspirera finansbranschen att ta fram fler gröna alternativ, för produktutveckling behövs. säger Nina Waltré, produktansvarig på Bra miljöval försäkring och finans, på SNF.

Idag finns det väldigt lite finansiella produkter med miljöprofil. Av 1 000 svenska fonder tar bara 11 stycken hänsyn till miljö- och klimat.

Globalt hittade man 250 tjänster med miljöprofil, där 120 berörde sparande.

Stor efterfrågan

Det är också tydligt att utbudet inte matchar efterfrågan. Enligt en undersökning från franska investmentbolaget Natixis, där 7 000 personer tillfrågats om deras vilja att investera i hållbara produkter, var intresset över 70 procent.

–  En procent av dagens produkter möter det behovet. I vilken annan bransch finns en så stor efterfrågan, men inget utbud? säger Thomas Braschi på tankesmedjan 2 Investing initiative.

En av utmaningarna enligt honom, är att finansiella rådgivare inte ställer frågor till kunderna om hållbarhet när de tar beslut om hur de ska guida sina kunder på marknaden. Man frågar om riskbenägenhet och om den personliga ekonomin, men inte om intresset för att investera hållbart. Och när man inte frågar kommer det heller inte någon information in i bankerna om att detta är något som intresserar kunder.

–Att få rådgivare att börjar ställa frågor om hållbarhet vid rådgivningstillfället är väldigt viktigt för utvecklingen av gröna produkter, säger Thomas Braschi.

Mer öppenhet

Både 2 Investing initiative och SNF efterfrågar också en högre grad av transparens så att man som konsument kan följa var sparpengarna investeras. I dag är det svårt att veta hur ens pengar placeras, bland annat på grund av bankernas sekretess. Det försvårar förståelsen för hur det privata sparandet kan kopplas till miljö och hållbarhet.

Det behövs också en sanering bland de standarder och definitioner som finns kring gröna produkter. 

Enligt rapportförfattarna finns det också en missuppfattning om att klimatvänliga investeringsprodukter är mer riskfyllda och genererar lägre avkastning än vanliga investeringsprodukter, trots att många experter är övertygade om att det är precis tvärt om.

 

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt webbverktyg ska öka jämställdheten på arbetsplatsen

Ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet har utvecklat ett nytt webbverktyg, ”Förändringsrutan” ska hjälpa organisationer att få jämställdhetsarbetet att bli en del av den ordinarie verksamheten och det dagliga arbetet.