nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Statoil driver miljökampanj

  • Annons 1

Svenska Statoil har startat en kampanj riktad till 6 600 företagskunder för att uppmärksamma hur företag kan göra en insats för att minska sin påverkan på klimatet. Kampanjen gäller Statoils egen tjänst, klimatneutral förbrukning där kunden genom att köpa utsläppsrätter inom EUs handelssystem som sedan inte används kan klimatneutralisera sin verksamhet.

Genom att fylla i företagets förbrukning kan man få en uppgift om vad det kostar.

– Idag ökar andelen biodrivmedel, men fortfarande är den största andelen drivmedel som används fossila. Genom tjänsten klimatneutral förbrukning vill vi ge företag möjlighet att ta ansvar för sin egen klimatpåverkan. Tjänsten ska ses som ett komplement till de åtgärder företagen själva kan genomföra i sin verksamhet för att minska påverkan på klimatet, säger Helena Winberg, Statoils miljöchef.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Falska flaggor av gula västar

krönika

Miljöpolitiken är sedan länge utsatt för allsköns anklagelser. Den leder till arbetslöshet och företagsflykt, den avfolkar bygder och slår mot låginkomsttagare. Medan argumenten för miljöpolitiska beslut sedan länge står klara gör dessa motargument att miljömål sällan nås. Och nu kommer nya invändningar, under de gula västarnas falska flagg.

Koldioxidskatt för företag – men inte för privatkonsumtion

Människor från Norden och Australien ser hellre att industrin miljöbeskattas, än deras egna inköp. Störst är stödet för koldioxidskatt mot fossilindustrin. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.