nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Standarden för miljöreklam fräschas upp

Koldioxidneutral, hållbar och förnybar. Flera nya ord har dykt upp i företagens reklam. Nu uppdateras standarden om egna miljöuttalanden.

  • Annons 1

Standarden Egna miljöuttalanden, Iso 14021, publicerades för första gången 1999 och innehåller riktlinjer för miljöpåståenden i företags marknadsföring. Tanken är att minska greenwash genom att tydligare definiera de olika begreppen. Men listan på populära miljöord har utökats, delvis i och med klimatfrågans ökade utrymme. Standarden är därför i stort behov av en modernisering.

Färdig i år

Arbetet med att fräscha upp standarden är igång. En svensk arbetsgrupp deltar för tillfället i Iso-organisationens arbete med att utöka standarden med en vägledning för begreppet ”hållbar” och uttalanden som handlar om klimatpåverkan. Den nya versionen väntas i slutet av året.

– Reklambudskap som spelar på människors oro för klimatförändringar har blivit allt vanligare runt hela världen. Det är ofta svårt för kunder att bedöma trovärdigheten och vad som egentligen ligger bakom olika påståenden som ”koldioxidneutral”, ”förnybar energi” och hänvisningar till klimatdeklarationer, säger Lars Jonsson, ordförande i den svenska arbetsgrupp som deltar i Iso-arbetet.

Standarden Iso 14021 har fått stor genomslagskraft. Den används bland annat som vägledning när domstolar ska granska vilseledande miljöpåståenden i reklam. Den ingår även i Internationella Handelskammarens uppförandekod för miljöreklam.

Läs mer om hur du kommunicerar rätt kring miljö och klimat i senaste numret av Miljö & Utveckling.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.