nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Spelteori ett redskap för klimatförhandlingar

Tyska forskare har använt spelteori för att försöka hitta en väg ut ut återvändsgränderna i FN:s klimatförhandlingar.

  • Annons 1

En grupp forskare vid Potsdam Institute for Climate Impact Research har applicerat spelteori på problemet med FN:s tröga klimatförhandlingar, rapporterar the Guardian. Metoden att använda spelteori används redan inom många olika forskningsområden för att hitta fördelaktiga samband mellan olika parter. Problemet med klimatförhandlingarna, enligt Jobst Heitzig, ledare för den tyska studien, är att det finns så kallade fripassagerare. Det är länder som Amerika, Ryssland och Kanada som fortsätter släppa ut koldioxid på bekostnad av länder som lägger miljardbelopp på att minska sina egna utsläpp.

Slutsatsen forskarna drar är att klimatförhandlingarna skulle gå snabbare framåt om alla länder gick med på att straffa dem som inte villa ta en aktiv del i att sänka koldioxidutsläppen. På kort sikt kunde metoden orsaka splittring men skulle vara effektiv på sikt menar Heitzig.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.