nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Regeringen vill skapa bättre villkor havsbaserad vindkraft. FOTO: Flickr

”Sol och vind – långsiktig investering”

Investeringar i sol- och vindkraft lönar sig på lång sikt – i synnerhet när flera kärnkraftverk nu stängs i både Sverige och utomlands.

  • Annons 1

Att vatten–, vind– och solkraft hör framtiden till, blir allt mera sannolikt när både Sverige och Tyskland nu stänger flera kärnkraftverk. Det skriver tidningen Privata Affärer. De två minsta reaktorerna i Oskarshamn kommer till och med att frivilligt stängas i förtid av den största ägaren Eon.

Om 20 år sägs det att den snabbväxande solenergimarknaden kommer att vara tio gånger den nuvarande storleken. I den negativa skålen hittar vi att clean energy-sektorn fått statlig stöd i många länder, vilket kan upphöra framöver.

Privata Affärer rekommenderar sina läsare att ha med gröna, börshandlade fonder i sina pensionsportföljer eller i sitt långa sparande, men påpekar att det bör vara en begränsad del, då risken  anses vara ganska hög.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.