nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Snabbdejta en forskare

I helgen kan stockholmarna ta en åktur i ett pariserhjul med en forskare. Syftet är att allmänheten ska få tillfälle att ställa frågor om hållbar utveckling.

  • Annons 1

Det är Antonia Ax:son Johnsons Stiftelse för Miljö och Utveckling som vill ge alla chansen att

lyfta sina funderingar kring hållbar utveckling. Forskare och experter från 15 olika lärosäten och organisationer och med olika perspektiv på hållbar utveckling ska placeras i varsin korg i hjulet. Sedan kan den nyfikna medborgaren ta en gratis åktur och ställa sina frågor.

– Hållbar utveckling är vår tids ödesfråga. Högskolor och organisationer sitter på så mycket värdefull kunskap som kan bidra till en bättre framtid som det är viktigt att nå ut med. Kan man göra det på ett roligt och oväntat sätt är det ett plus, säger Antonia Ax:son Johnson, grundare och tidigare ordförande för stiftelsen.

Pariserhjulet ska stå på Medborgarplatsen den 9-10 juni mellan klockan 12.00 och 16.00.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.