nr-logo

Tidningen för miljöproffs

FOTO: Renova

Slut med fossilt på Renova

Nu är det slutkört med fossila bränslen hos Renova. Från och med denna vecka tankar bolagets alla 220 fordon endast förnybart.

  • Annons 1

Renova har en av landets största fordonsflottor inom avfallsbranschen. Totalt kör man motsvarande 140 varv runt jorden varje år. Det bränsle som Renovas tunga fordon nu tankas med är ett HVO-bränsle (BioMax). Det är ett förnybart bränsle som framställs av animaliska fetter från slaktavfall och utsläppen är drygt 10 procent jämfört med fossil diesel. Satsningen har skett i samarbete med OKQ8 och drivmedlet började testas för ett par år sedan på Renova, Volvo Lastvagnar och DHL Freigh. Nu väljer Renova att ta steget fullt ut.

– Vi har ett tydligt uppdrag från vår styrelse och våra tio ägarkommuner att jobba för en hållbar utveckling. För oss på Renova är det därför alltid det mest hållbara alternativet som ska gälla – inom både transport och behandling av avfall, kommenterar Renovas vd Ingrid Näsström.

OKQ8 kommer nu att förbereda fler stationer med Diesel BioMax för transportindustrin i Stockholm, Malmö och Göteborg med omnejd.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny metod kan revolutionera textilåtervinning

Svenska forskare kan vara på väg att förändra tekniken för återvinning av bomull. I september står textilmassaföretaget re:newcells pilotanläggning redo för att återvinna 100 procent av förbrukade bomullsplagg. Läs mer här.