nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Släck lampan under Earth hour

Halv nio på kvällen den 31 mars är det dags att släcka lampan och fundera över vad du kan bidra med för en ljusare framtid för planeten.

  • Annons 1

För sjätte året i rad anordnas Earth hour som går ut på att släcka ner all belysning en timme en gång om året. Initiativet togs av Världsnaturfonden WWF i Australien 2007, och initiativet har sedan spritt sig över världen. Syftet är att öka intresset för miljöfrågorna och att manifestera engagemanget på ett tydligt sätt för världens ledare. 2011 beräknas Earth hour ha nått 135 länder, 5 000 städer och 1,8 miljarder människor världen över. I år är uppmaningen att reflektera vad mer du kan göra för miljön.

Sverige är det land som har högst procentuellt deltagande. Världsnaturfondens Sifo-undersökning beräknar att varannan svensk släckte lampan under förra årets Earth hour. Ungdomarna är den grupp som engagerar sig mest. 70 procent av kommunerna deltog 2011. Andra som stöttar initiativet är FNs generalsekreterare Ban Ki-moon, kung Carl XVI Gustaf, miljöminister Andreas Carlgren och regeringskansliet.

Några exempel på byggnader som har släckts ner under Earth hour tidigare år:

– Operahuset i Sydney.

– Stockholms slotts fasadbelysning.

– Pyramiderna i Giza.

– Örebros kommunhus.

– The Strip i Las Vegas.

– Olympia stadion i Peking.

– Jesusstatyn i Rio.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.