nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Skeppsskrotning med mindre spill

En svensk-åländsk grupp har kommit på en miljöanpassad metod för att skrota gamla skepp.

  • Annons 1

Det är tidningen Ny Teknik som tagit del av de nya rönen. När skepp ska skrotas sker det ofta med farliga och ålderdomliga metoder. Gamla fartyg körs upp på stränderna när det är högvatten och styckas i mindre bitar av lågavlönade arbetare. Kemikalier, oljor och annat avfall läcker ut i och sprids i havet. Skrothandeln, till exempel i indiska Alang, omsätter omkring 15 miljarder kronor om året skriver tidningen.

Gruppen med svenska och åländska forskare och ingenjörer i bolaget Swedish Maritime Environmental Markets har utvecklat en ny metod för att skrota de gamla skeppen. Metoden bygger på att uttjänta fartyg förtöjs i en flytande återvinningsanläggning. Pråmar med personal som kan arbeta i skift omgärdar dockan och tar tillvara på allt avfall. Fartyget styckas och transporteras till hamn på några veckor, till skillnad mot månader med de gamla metoderna. Trots att en anläggning kan komma att kosta 200 miljoner kronor beräknas de också vara mer lönsamma eftersom systemet beräknas vara tjugo gånger effektivare än att riva för hand.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nio av tio invånare vill att städer investerar fossilfritt

De åtgärder som invånarna i Sverige tycker att städerna bör prioritera är ökad användning av och investering i förnybar energi (37 procent), satsningar på fossilfri kollektivtrafik (25 procent) och bättre cykelvägar (21 procent).