nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Hållbarhet är enligt beslutsfattare den tredje viktigaste drivkraften i valet av leverantör, efter pris och allmän kvalitet. FOTO: Creative Lab / Shutterstock.com

Skanska mest hållbara bolaget – när jättarna får bestämma

Skanska har utsetts till det mest hållbara företaget på marknaden i studien Sustainable Brand Index Business to Business.

  • Annons 1

Studien har undersökt vad exekutiva beslutsfattare på de största företagen med bas i Sverige, tycker om aktörer i nio olika branscher. Skanska vinner före konkurrenten NCC samt lastbilstillverkaren Scania.

Byggbranschen presterar överlag bra inom hållbarhet och utöver Skanska och NCC återfinns JM och Peab på topp-10 listan. Ingen aktör kommer dock i närheten av Skanska som vinner med god marginal.

– Det är en viktig bekräftelse och ett tecken på att vi lyckas engagera kunderna i vårt arbete. De ser vad vi gör eftersom vi integrerar det i vårt dagliga arbete, säger Lena Hök, Senior Vice President Green & Community Investment på Skanska.

Fler bolag har policy

Enligt studien har 78 procent av de tillfrågade bolagen en hållbarhetspolicy för inköp. Detta är vanligare bland de stora bolagen. 

Men trots policy förstår många bolag inte hur den ska appliceras eller vilka krav de bör ställa.

Sett till ”beteende” visar studien att 53 procent av storbolagen inte har tagit in hållbarhet som påverkande faktor i val av leverantör under de senaste 2 åren. 

På sista plats i studien kommer fastighetsbolaget Pandox, strax efter energiföretaget Uniper.

Nytt med B2B

Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet. 2017 är första året som den inte bara genomförs bland konsumenter utan även beslutsfattare.

Målgruppen är exekutiva beslutsfattare på företag med över 400 miljoner kronor i omsättning. Studien genomfördes under april-juni 2017 och totalt intervjuades 626 beslutsfattare om 74 varumärken.

Läs hela rankingen här.

Kommentarer

1 reaktion till “Skanska mest hållbara bolaget – när jättarna får bestämma”

  1. Rafael Ospino skriver:

    BETYG PÅ GRÖNMÅLNING?
    Vilket värde kan denna undersökning tillmätas? Ett litet undersökningsbolag släpper en rapport på en enkät de utfört genom att ringa ett antal individer och fråga om hur de bedömde ett antal stora företag ur hållbarhetssynpunkt.
    För två år sedan så släppte MISUM (Mistra Center for Sustainable Markets) vid Handelshögskolan i Stockholm en studie om hur börsnoterade bolag ur hållbarhetssynpunkt presterade i verkligheten jämfört med hur de framställde sig. Rapporten heter ”Walking the talk”. Redan då visade det sig att byggindustrin utmärkte sig genom att konsekvent försöka framställa sig i bättre dager än vad de verkligen levererade. Förra veckan presenterades den nya studien på samma tema. Den visar på att en allmän uppryckning skett i stora delar av näringslivet. Idag skiljer det i mindre grad mellan vad som utlovas och vad som levereras. Med ett stort undantag: byggindustrin!
    Eftersom den stora klungan uppvisar allt större överensstämmelse mellan snack och verkstad har stora delar av byggindustrin placerat sig i den periferi där det är mest ”talk the talk” och mindre ”walk the walk”. Ja, faktum är att det är ett byggbolag som hamnar allra sämst till ur den aspekten. I förra rapporten var de bara mediokra…
    Det bolag som i Handelshögskolans undersökning särskiljer sig genom att gå i motsatt riktning mot den stora klungan och hamnar i särställning i kategorin Talkers fick i denna enkät alltså bedömningen mest hållbara varumärke. Tyvärr bevisar väl detta bara att grönmålning är oerhört lönsamt. Det är häpnadsväckande att inte ens intelligenta människor som har hållbarhet som arbetsområde förmår att kritiskt granska frejdiga pressreleaser. Sorgligt!
    https://www.hhs.se/en/about-us/news/News-from-MISUM/2017/the-walking-the-talk-report/

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4