nr-logo

Tidningen för miljöproffs

I rapporten "Förslag till vägval av styrmedel för ökad andel biodrivmedel i bensin och diesel” ger flera myndigheter sin syn på vilka styrmedel som krävs för att styra mot en fossilfri transportsektor.
I rapporten "Förslag till vägval av styrmedel för ökad andel biodrivmedel i bensin och diesel” ger flera myndigheter sin syn på vilka styrmedel som krävs för att styra mot en fossilfri transportsektor. FOTO: Skånetrafiken

Skånetrafiken helt fossilfri

Nu kör alla stadsbussar i de skånska städerna på fossilfritt bränsle. Därmed är ett av Region Skånes flera högt ställda hållbarhetsmål uppnådda.

  • Annons 1

– Det känns jättebra att ha nått målet, säger Iris Rehnström, Skånetrafikens miljö- och hållbarhetsstrateg som varit drivande i arbetet. För oss på Skånetrafiken är det viktigt att arbeta med miljövänliga fordon och fossilfria drivmedel som sparar miljön, minskar buller och förbättrar stadsluften och därmed människors hälsa.

I dagsläget går stadsbusstrafiken till över 99 % på biogas. Dessutom har Skånetrafiken, som en av de första i landet, utvecklat ett system för uppföljning och spårbarhet av biogas.

Alla Skånetrafikens tåg kör sedan länge på grön el, men hållbarhetsarbetet går vidare. Nästa mål infaller 2018 då de gula regionbussarna ska köras på fossilfritt bränsle. Därefter ska hela trafiken inom Serviceresor bli fossilfri 2020.

Fakta: Stockholms läns landsting var det landsting som hade högst andel förnybara bränslen inom busstrafiken 2014, enligt uppgifter i FRIDA-databasen som Svensk Kollektivtrafik publicerar. Andelen förnybara drivmedel i bussar som körs i kollektivtrafik i Sverige har ökat från sex till 58 procent åren 2006–2014, skriver bussmagasinet.se. I år ligger andelen på 67 procent förnybart i genomsnitt i landet.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4