nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Sjöfarten tvingas bli snällare mot miljön

Skärpta svavelkrav, krav på avgastvätt och krav på grönt pass är tre steg som ska rena sjöfarten. Ny Teknik beskriver det som en grön våg.

FOTO: Morguefile
  • Annons 1

De tuffa tiderna för sjöfarten rapporteras ge vinster för miljön då industrin tvingas hitta alternativ till fartygsbränsle. Rederiet Stena Line har utrustat sitt fartyg ”Jutlandica” med två vindkraftverk i fören vilket beräknas ge en besparing på en miljon kronor om året. Det tyska rederiet Beluga Shipping har satt kompletterande segel på ett av sina fartyg. Viking Lines nya fartyg ”Viking Grace” som går mellan Stockholm och Åbo är med ett energieffektiviserande system för beslutsstöd (Emma), flytande naturgas i tankarna och ett så kallat ”green passport” Östersjöns grönaste passagerarfartyg, skriver Ny Teknik. Flera rederier har enligt artikeln också börjat intressera sig för alternativa bränslen som till exempel flytande naturgas, LNG. Det bränslet ger i stort sett inte några svavelutsläpp alls.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Klimatet: Målen är tillräckliga – nu behövs verkstad

Debatten om politikens förutsättningar att hantera klimatfrågan, som Miljö & Utveckling arrangerade i Almedalen, ledde både till hetsig ordväxling och intressanta reflektioner. I panelen fanns Gunvor G Ericson, Svante Axelsson, Ludwig Bengtsson Sonesson och Mattias Goldmann. Du kan också se debatten, länk till filmen finns längst ned i texten.