nr-logo

Tidningen för miljöproffs

nu3gtfdilj8vwiz5ppbj

Självkörande lastbilar ska minska bränsleförbrukning

Genom mjukvara som styr hastighet och avstånd kan lastbilar köras i konvojer med endast en förare i lastbilen längst fram. Syftet är att optimera godstransporter och slippa halvtomma lastbilar.

  • Annons 1

Antalet godstransporter i världen beräknas växa med 50 procent mellan åren 2000 och 2020 och här kan den minskade bränsleåtgång på fem till tio procent som konvojkörning leder till spela stor roll. KTH och Scania samarbetar nu för att utveckla mjukvara som kan styra lastbilar.

Tanken är att lastbilar ska kunna köras i konvojer där en förare i lastbilen längst fram bestämmer hastigheten och avstånden hos konvojen och självkörande lastbilar.

Mjukvaran ska alltså se till att avstånden är rätt mellan lastbilarna för optimalt bränsleförbrukning. Långtradarna pratar med varandra för att kunna åka så tätt som möjligt under strikta säkerhetskrav. Allt styrs av en avancerad farthållare, en konvojfarthållare kan man kalla den, som kommunicerar mellan lastbilarna.

– Idag kan vi konvojköra i enskilda lastbilståg. Den intressanta utmaningen nu är hur vi koordinerar flera lastbilskonvojer och får ihop det med hela logistiksystemet. Att en åkare med 100 lastbilar kan koordinera sina transporter med andra åkare, och det i realtid, är det vi vill uppnå. En konvoj kan lämna Sverige på väg ner mot Italien och i till exempel södra Tyskland kan flera lastbilar från olika åkerier ansluta eller lämna konvojen, berättar Karl Henrik Johansson, professor i reglerteknik på KTH och en av de ansvariga för Companion-projektet.

Han berättar att de kört experiment med ett stort åkeri i Spanien sedan några år tillbaka och att resultaten varit goda. Men när det finns en färdig lösning för konvojkörning av självkörande lastbilar vill Henrik Johansson inte säga.

Kommentarer

1 reaktion till “Självkörande lastbilar ska minska bränsleförbrukning”

  1. Olle Huusko skriver:

    Konvojkörning körning är ingen ny idé. Finns sedan tidigt 1800-tal.
    Kallas Intermodala transporter idag. Lägg samordnings resurserna och idéerna på ökad information, kompentens utveckling och samordning.
    Både hos Transportverket, Departement och Transport branschen om
    järnvägens möjligheter till både ekonomiskt och miljömässigt hållbara transporter för framtiden. Utvecklingen har stått näst in till stilla.
    Ända är järnvägen konkurrensmässigt outstanding, Lyft blicken från asfalten.
    Fortsätt utveckla det som redan är bra till ännu bättre i stället för att försöka skapa en dålig kopia.

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.