nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Därför havererar CSR-arbetet

Christine Bader var CSR-ansvarig på BP två år innan den stora oljekatastrofen skedde. Nu berättar hon om varför det, trots de bästa intentioner, är så svårt att hantera sociala och miljömässiga risker i storbolag.

Christine Bader
  • Annons 1

Christine Bader berättar om sina erfarenheter från BP i den nyutgivna boken The Evolution of a Corporate Idealist – When Girl Meets Oil. Även i tidningen the Atlantic skriver hon brutalt ärligt om varför storbolagen så ofta misslyckas. För ett år sedan dödades mer än tusen textilarbetare i Bangladesh när deras fabrik rasade samman och det är fyra år sedan oljeriggen Deepwater Horizon exploderade. Efteråt säger vi ”aldrig mer!” men katastroferna kommer att fortsätta om vi inte förändrar något fundamentalt, menar Christine Bader. Hon radar upp sex faktorer som leder till att bolag kör i CSR-diket.

1. Människor ljuger.

Allt kan verka finemang när fabriken i Pakistan inspekteras, men så fort man vänder ryggen till är risken stor att personalens skyddsutrustning försvinner. Fabriksägarna kommer att mörka incidenter ifall de är rädda att förlora sina kunder.

2. Människor pratar inte med varandra.

Stora organisationer jobbar ofta i silos och gränsöverskridande frågor som mänskliga rättigheter och hållbarhet faller mellan stolarna. Christine Bader citerar Microsofts CSR-chef Dan Bross: ”Jag har ett horisontellt jobb i en vertikal värld”.

3. Säkerhet och ansvar kostar – och hur mäter man vinningen av undvikna katastrofer?

Risken är att budgeten för att minimera risker skärs ner om riskhanteraren sköter sitt jobb.

4. CSR-frågorna blir abstrakta.

Det gäller att hitta storys som når fram till den högsta ledningens hjärtan. Christine Bader har intervjuat en hållbarhetschef som berättade att han fick en 15-procentig budgetökning efter att ha visat ledningsgruppen fotografier från en av deras fabriker i Kina.

5. Förvirring kring CSR-begreppet.

CSR har blivit så brett att det innefattar allt och ingenting. Det leder till förvirring i företaget och gör det svårt att diskutera frågorna.

6. Konsumenternas ovilja att betala.

Ännu är inte konsumenterna beredda att betala det verkliga priset för schyst producerade varor. Så länge det är fallet kommer alla som jobbar med hållbarhetsfrågor att ha uppförsbacke.

Vill du läsa originalartikeln? Du hittar den här.

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.