nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Premien riktar sig till privatpersoner som har fyllt 18 år. FOTO: Colville-Andersen, Flickr

Sex gånger dyrare att välja bilen

Sex gånger dyrare. Nu finns en prislapp på hur mycket det kostar att välja bilen framför cykeln.

  • Annons 1

Det är lundaforskaren Stefan Gössling som har gjort en studie av Köpenhamn, känd som en riktig cykelstad, tillsammans med en forskare från Queenslands universitet. De har studerat den kostnad-nytta-analys som används när Köpenhamns stad ska besluta om ny cykelinfrastruktur. Parametrar som finns med i analysen är luftföroreningar, buller, resväg, vägslitage, klimatförändringar, hälsa och trängsel. Cykeln vinner stort i jämförelsen.

– Om samhällets och så kallade privata kostnader (som ligger på individen) räknas samman blir bilens påverkan per kilometer 0,50 Euro och cykelns påverkan 0,08 Euro. Det blir alltså sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln som transportmedel, skriver Stefan Gössling från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Vill du veta mer? Tidningen Ecological Economics skriver om studien.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.