nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Samarbete kring miljö spräcker gränser

Hur kan kommuner, företag och föreningar arbeta tillsammans i miljöfrågan och samtidigt underlätta för nysvenskar att komma in i samhället? Det ska Gästrike Återvinnare tillsammans med Avfall Sverige ta reda på.

  • Annons 1

Kommuner, företag och organisationer har ett gemensamt intresse av att kunskapen om miljön höjs bland hela befolkningen. Eftersom miljöfrågan är något som alla, oavsett bakgrund, kan samlas kring har Gästrike Återvinnare en idé om att använda miljöarbete som en gränsöverskridande katalysator.

– Många vill underlätta integration men känner att det blir ett allt för stort arbete att ta ansvar för. Vår förhoppning är att många olika grupper kan samlas kring miljöfrågor och integration om det finns ett enkelt sätt, säger Lena Öman, miljöpedagog på Gästrike Återvinnare.

Utvecklingsprojektet finansieras av Avfall Sverige. Projektet som startar nu i slutet av april heter ”Integration via miljöarbete” och ska vara klart i sommar. Resultatet ska ge förslag på en framgångsrikt arbetsmodell.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.